|
Lezen 4, 2018 | In dit laatste nummer van 2018:
Een interview met Henk van Straten, winnaar van de prijs voor het Beste Boek voor jongeren 2018.
Aandacht voor de schrijversdag die Scholengemeenschap Lelystad elk najaar organiseert.
Kinderkunstboeken helpen kinderen bewust te maken van het feit dat we de wereld allemaal met andere ogen zien, we bespreken er een aantal.
Vier gerenommeerde vertalers van jeugdliteratuur over Nederlandse jeugdliteratuur in binnen- en buitenland en de kunst van het vak.
Bevlogen mediathecarissen van de mediatheken die De Nationale Mediatheektrofee hebben gewonnen aan het woord over hun mediatheek. | |
| |
|
|
|
| Nationale Onderwijs Tentoonstelling 2019 | De slogan Lezen is
kijken met andermans ogen staat dit jaar centraal in de stand van Stichting
Lezen die van 22 tot en met 26 januari 2019 te vinden is op de NOT. Vanuit de gedachte dat
een divers boekenaanbod bijdraagt aan inleving en burgerschapsvorming. Zie ook: Lees met andermans ogen.
Iedereen die een bezoek brengt aan onze stand ontvangt een
prachtig poster met een gedicht van
Kinderboekenambassadeux Hans en Monique Hagen, geïllustreerd door Maartje
Kuiper.
Op donderdag 24
januari geven de Kinderboekenambassadeux
drie kwartier lang tips en ideeën waar u direct mee aan de slag kunt in
uw klas. De workshop Poëzie, ze moesten het verbieden wordt
gehouden in Theater 06 van 15.30 uur – 16.15 uur.
U vindt Stichting Lezen tijdens de NOT in
het segment Didaktiek, in Hal 1, standnummer 01 A 021.
Ook BoekStart en de
Bibliotheek op school hebben een
stand op de NOT, u vindt deze stand eveneens in het segment Didaktiek, Hal 1,
standnummer 01 D127. | |
|
|
|
|
| Workshopmiddag Literatuur als levenshulp | Stichting Lezen, de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Utrecht organiseren op donderdag 7 februari 2019 een middag met praktijkgerichte workshops voor managers (uit zowel het bedrijfsleven als de publieke sector) en docenten uit het voortgezet onderwijs.
Zoekt u naar spannende en inspirerende manieren om te werken aan vaardigheden als kritisch denken, inlevingsvermogen of zelfkennis? Al sinds de Oudheid beschouwen filosofen, schrijvers en pedagogen literatuur daarbij als een uiterst bruikbaar instrument. Nu is er ook wetenschappelijk bewijs: het werkt! Het lezen van een goed verhaal kan in allerlei situaties aanzetten tot reflectie over het verschil tussen feit, fictie en fake news, het innemen van het perspectief van anderen, en het verwerven van zelfinzicht. In een viertal workshops kunt u aan den lijve ondervinden hoe dat werkt.
Bovendien krijgt u concrete handvatten om zelf mee aan de slag te gaan, in het onderwijs of in het bedrijfsleven.
| |
|
|
|
|
| Te mooi om waar te zijn | Lezen Centraal 2019. 10 april Tivoli Vredenburg Utrecht
Het laten ervaren van de schoonheid en kracht van boeken is het thema van Lezen Centraal 2019.
We keren terug naar de basis: proza en poëzie als kunstwerk. In de ijver om de functionele waarde van lezen en leesbevordering over het voetlicht te brengen dreigen we soms uit het oog te verliezen waar het om gaat: de schoonheid en de kracht van boeken, gedichten en verhalen.
| |
|
|
|
|
| Leesmonitor - Het Magazine 2018 | Wie houdt van lezen, zal vaker een boek ter hand nemen, en ziet de
leesvaardigheid groeien. Leesmotivatie vormt de sleutel tot leessucces. Maar
wat is leesmotivatie? En hoe maak je van kinderen gemotiveerde lezers? In het nieuwe leesmonitor magazine vindt u antwoorden op deze vragen. | |
|
|
|
|
Meer Leesmonitornieuws | Groep fervente lezers krimpt
Het aantal lezers
in Nederland neemt af, en hierdoor daalt de leestijd, aldus het SCP eerder dit
jaar. Een analyse van tien jaar leesgedrag, mede geïnitieerd door Stichting
Lezen, laat ook een krimp zien onder de groep mensen die dagelijks en wekelijks
leest. Lees verder.
Aantal jeugdleden bibliotheek blijft groeien
Openbare bibliotheken presenteren opnieuw degelijke jaarcijfers. Het aantal leden stabiliseert en bij de jeugd is er lichte groei. De uitleningen van gedrukte boeken dalen, terwijl de uitleningen van e-boeken fors stijgen. Lees verder.
E-boek nadelig voor tekstbegrip
Lezers die kiezen voor een e-boek begrijpen de tekst minder goed dan lezers van papier. Twee meta-analyses van respectievelijk 54 en zeventien studies vinden een ‘klein’ effect in het nadeel van het scherm. Dit effect betreft informatieve, maar niet verhalende teksten. Lees verder
|
|
|
|
|
|