| Lezen 1, 2019 | In dit nummer:
Van robots, vrije wil en Sjahrazade, Abdelkader Benali over Mijn broer en ik, een filosofisch boek voor kinderen dat hij in het kader van de Maand van de Filosofie heeft geschreven.
Een artikel over curriculum.nu: het nieuwe onderwijsplan en de plek voor lezen en literatuur.
In Een gedicht is het begin van een gesprek spreken we met de nieuwe Dichter Des Vaderlands Tsead Bruinja.
Coosje van der Pol en Jessica van der Hurk vertellen over het project Kwispellezen, waarbij kinderen met leesproblemen voorlezen aan speciaal hiervoor getrainde hulphonden.
En verder natuurlijk weer veel informatie over leesbevordering en literatuureducatie. Het atelier waar we deze keer een kijkje namen is van Simone Bijlard. | |
|
|
|
|
Stichting Lezen verheugd over voortzetting Tel mee met Taal | Structurele aandacht leesbevordering belangrijke voorwaarde voor
blijvend succes
Stichting Lezen is zeer
blij met het aangekondigde vervolg van Tel mee met Taal (2020-2024). Gerlien
van Dalen, directeur-bestuurder van Stichting Lezen: "Hiermee laten de
bewindspersonen zien dat leesbevordering blijvende aandacht nodig heeft en dat
zij vertrouwen hebben in de wijze waarop we onze leesbevorderingsaanpak Kunst
van Lezen (samenwerking Stichting Lezen/de KB en openbare bibliotheken) met de
programma's BoekStart en de Bibliotheek op school hebben opgebouwd. Dat geldt
ook voor onze aanpak om laaggeletterdheid binnen gezinnen te voorkomen,
bijvoorbeeld door de inzet van BoekStartcoaches". | |
|
|
|
|
| Te mooi om waar te zijn | Lezen Centraal 2019: heeft u zich al aangemeld?
Het laten ervaren van de schoonheid en kracht van boeken is het thema van Lezen Centraal 2019.
We keren terug naar de basis: proza en poëzie als kunstwerk. In de ijver om de functionele waarde van lezen en leesbevordering over het voetlicht te brengen dreigen we soms uit het oog te verliezen waar het ook om gaat: de schoonheid en de kracht van boeken, gedichten en verhalen. | |
|
|
|
|
| De Weddenschap | De Weddenschap is in de laatste fase beland. De leescoaches en deelnemers zijn inmiddels met het derde boek bezig. Docenten die hulp nodig hebben bij de registratie van de leerlingen en de boeken kunnen contact opnemen met info@deweddenschap.nl.
Alle deelnemers krijgen na afloop een mooi certificaat met hun naam en de titels van de gelezen boeken. Natuurlijk staat op elk certificaat de foto en handtekening van de eigen leescoach. Hoe meer deelnemers per school hoe groter de kans op de trofee en een prijs! | |
|
|
|
|
JSW special ‘Wie leest die leert!’ | Op 19 maart verschijnt de JSW special ‘Wie leest die leert!
Een greep uit de onderwerpen:
* Executieve functies bij het leren lezen.
* Dieper leesbegrip leidt tot denken.
* Begrijpend lezen en transfer
* Boekkeuze - Juf, mag ik dit lezen?
* Özcan Akyol - Magie van de letteren
* Praktijk: literaire gesprekken
De artikelen zijn online te lezen.
| |
| |
|
|
|
| Vakantielezen 2019: versla de vakantiedip | Ook dit jaar biedt Stichting Lezen met steun van
Stichting De Versterking en Kunst van Lezen 100 scholen (5000 kinderen) de kans
mee te doen aan het project Vakantielezen. Het betreft de Bibliotheek op school-scholen in krimpgebieden en
anticipeerregio’s en andere scholen in achterstandswijken die eveneens
werken met leesconsulenten. Scholen die eerder meededen aan Vakantielezen
kunnen ook weer meedoen. Aanmelden loopt via de Bibliotheek. | |
|
|
|
|
Nederland Leest Junior leest Borealis van Marloes Morshuis | Dit jaar is Borealis van Marloes Morshuis (Lemniscaat) het cadeau van de
bibliotheek voor de campagne Nederland Leest Junior. In deze campagne, die start
op 1 november, staat het thema Duurzaamheid centraal. Borealis zal verspreid
worden onder schoolkinderen van groep 7 en 8 en vmbo-leerlingen in jaar 1 en 2.
In het verhaal worden kinderen van over de hele wereld ontvoerd en naar een
geheime locatie in Alaska gebracht. Daar, in de ijzige kou, worden de
‘uitverkorenen’ opgeleid om een dreigende klimaatramp te overleven. Na het
lezen van dit spannende verhaal over klimaatverandering zal het gesprek
over duurzaamheid in de klas makkelijk op gang komen. | |
| |
|
|
|
| De Middag van het Kinderboek | De Middag van het Kinderboek beleeft dit jaar alweer zijn
elfde editie. De middag draait dit jaar rond de vraag
‘Wat zijn je idealen?’ Organisatoren Aby Hartog en Marco Kunst nodigen
schrijvers, illustratoren, uitgevers, bibliotheekmedewerkers, studenten en
andere kinderboekliefhebbers uit om na te denken over hun doelstellingen. Wat
wil je als kinderboekmaker meegeven aan kinderen? In welke vorm doe je dat? Wat
zijn je verantwoordelijkheden naar de lezers? De Middag van het Kinderboek vindt
plaats op zaterdag 6 april in de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA). De
toegang is gratis; aanmelden kan via de website
van de OBA. | |
|
|
|
|
| Geef een prentenboek cadeau! – Kikker is Kikker | Vrijdag 5 april start de campagne Geef een prentenboek
cadeau! Vanaf die dag is het prentenboek Kikker
is Kikker in de boekhandel te koop voor € 2, om aan jezelf cadeau te geven
of aan een ander. In 1997 verscheen het verhaal voor het eerst. Het werd bekroond
met een Gouden Penseel en sindsdien is het met vele andere Kikker-boeken in meer
dan vijftig talen vertaald. De campagne Geef een (prenten)boek cadeau! heeft als
missie om alle kinderen in Nederland en Vlaanderen te laten opgroeien tussen de
mooiste boeken uit de jeugdliteratuur. Op de website geefeenprentenboekcadeau.nl vindt u een lesbrief en andere
praktische tips om dit boek in te zetten op school en in de kinderopvang. | |
|
|
|
|
| Lancering Lezeninhetvmbo.nl | Stichting Lezen en SLO
(nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling) hebben de handen ineengeslagen om de grote
hoeveelheid beschikbare informatie over leescompetentie en leesplezier op het
vmbo bij elkaar te brengen op de nieuwe site lezeninhetvmbo.nl. Beide
organisaties komen hiermee tegemoet aan de wens van docenten en andere
professionals die met vmbo-leerlingen werken om alle kennis over lezen in het
vmbo toegankelijk te maken. Lezeninhetvmbo.nl heeft gekozen voor een brede en
degelijke aanpak. Breed, omdat leesplezier en leescompetentie nadrukkelijk aan
elkaar gekoppeld worden. Degelijk, omdat er naast praktische
aan-de-slag-informatie ook aandacht is voor lees- en taalonderzoek en leesbeleid gericht op
het vmbo.
De lancering van de website vindt plaats op 12 april aanstaande tijdens een
expertmeeting over lezen in het vmbo. Locatie: de Witte Vosch, Utrecht.
Tijdstip 13.00 uur tot 17.00 uur. Werkt u met en/of voor leerlingen in het vmbo
en wilt u graag aanwezig zijn bij deze middag? Geef u dan op bij Barbara Berends. |
|
|
|
|