Dalende PISA-resultaten vragen om extra actie | De leesvaardigheid én het leesplezier van 15-jarigen in
Nederland zijn in de afgelopen jaren afgenomen. Dit blijkt uit het
gerenommeerde, internationale PISA-onderzoek, dat 3 december is verschenen.
PISA meet de kennis en vaardigheden van 15-jarigen in leesvaardigheid, wiskunde
en natuurwetenschappen. Volgens Stichting Lezen onderstrepen de uitkomsten
nadrukkelijk dat het versterken van de leesbevordering noodzakelijk is.
Lees ook ons achtergrondartikel en persbericht. | |
|
|
|
|
Lezen 4, 2019 | In dit nummer:
- Geef liefde voor lezen door! Over grootouders en leesopvoeding.
- Een voorproefje van Wie lezen en schrijven er op het web? Een inventarisatie van online lees- en schrijfplatforms, een uitgave van Stichting Lezen.
- In 'Een boekenkast voor de buitendeur' aandacht voor een aantal bijzondere boeken voor twaalfplussers die het afgelopen jaar zijn verschenen.
- Onderwijs in menswording: Koen Vos over persoonlijke vorming in het onderwijs.
- Cabaretiere Louise Korthals over lezen: 'Een verhaal moet ergens over gaan'.
Een kijkje in het atelier van Mattias de Leeuw en nog veel meer. | |
| |
|
|
|
| OP KOP! | Vrijdag 31 januari 2020 vindt het pabo-congres OP KOP!
plaats, voor pabo-docenten en
-studenten en
lerarenopleiders. Dylan Vianen van de Bildung Academie en Kees Broekhof van
Sardes zijn de key-sprekers. Er is een debat met onder anderen kinderboekenauteur
Janneke Schotveld en hogeschooldocent Hugo van den Ende. En er zijn deelsessies
over praktijkervaringen van collega-docenten, en ontmoetingen met
kinderboekenschrijvers Koos Meinderts en Manon Sikkel. Dagvoorzitter is
Bas Maliepaard. | |
|
|
|
|
| Leesmonitor – Het Magazine: Leesopvoeding: hoe wijs je kinderen de weg naar het boek? | Deze editie van Leesmonitor – Het Magazine biedt een overzicht van de meest recente inzichten in de leesopvoeding. Hoeveel ouders en grootouders in Nederland doen leesopvoedingsactiviteiten met hun kinderen en kleinkinderen? Wat maakt voorlezen effectief voor de taalontwikkeling? Hoe kunnen programma’s voor leesbevordering ouders ondersteuning bieden bij de leesopvoeding? En hoe kunnen taalzwakke gezinnen hierin het beste worden begeleid? Deze en andere bevindingen staan beschreven in dit magazine. | |
|
|
|
|
| Lezen Centraal 2020. Het oneindige verhaal | Over de nieuwe Doorgaande Leeslijn
1 april 2020 in de Verkadefabriek in ’s-Hertogenbosch.
Begin 2020 verschijnt een nieuwe versie van de Doorgaande Leeslijn. De laatste versie dateert alweer uit 2005. De tijd heeft sindsdien niet stilgestaan. Zo namen de digitale ontwikkelingen een vlucht, nam de leestijd onder jongeren verder af en groeide de groep van laaggeletterden. In het onderwijs kwam het opbrengstgericht werken in zwang, maar daarnaast ontstond er meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, onderwijs op maat en burgerschapsvorming. Ook de (wetenschappelijke) inzichten op het gebied van leesmotivatie, leesvaardigheid en literaire competentie veranderden. Er is kortom alle reden om het document te vernieuwen waarop Stichting Lezen, het onderwijs, de bibliotheken en andere intermediairs hun beleid en aanpak voor leesbevordering en literaire vorming kunnen baseren.
Het belooft een inspirerende dag te worden met interessante keynote sprekers onder wie: gedragswetenschapper Gert Slob over leesopvoeding, Joanneke Prenger en Gerdineke van Silfhout over leesontwikkeling, Inouk Boerma over leesmotivatie en deelsessies met onder anderen: Elly van der Linden, Heleen Buhrs, Matijs Lips, Femke Scheltinga, De Schoolschrijver, Catharina Valckx, Manon Sikkel, Robbert Vuijsje, Gideon Samson en Nina Polak, Begin januari staat het programma op de site en kunt u zich aanmelden. | |
|
|
|
|
| Tel mee met Taal Congres: Wat werkt?! | Op donderdag 13 februari 2020 vindt het jaarlijkse Tel
mee met Taal Congres plaats in Utrecht. Een congres voor iedereen die zich
inzet, of wil inzetten, voor betere basisvaardigheden voor jong en oud. Tijdens
deze dag worden succesvolle initiatieven met elkaar gedeeld. Welke aanpak
werkt? Met wie werk je samen, en waarom is dat zo effectief? Welke initiatieven
hebben een preventieve werking? | |
|
|
|
|
| Geef een boek cadeau: Koning van Katoren | De nieuwe titel van de
leesbevorderingscampagne Geef een boek
cadeau is bekend: Koning van Katoren van Jan Terlouw. Dit boek is vanaf 7 februari 2020 voor 2 euro te koop in de
boekhandel. Leuk om cadeau te geven, aan jezelf of een ander. Doel van de actie
is om alle kinderen in Nederland en Vlaanderen te laten opgroeien tussen de
mooiste boeken uit de jeugdliteratuur. De titel van het prentenboek wordt zo
snel mogelijk bekendgemaakt. | |
|
|
|
|
| Lessen Poëzieweek 2020 | Van 30 januari t/m 5 februari 2020 draait de Poëzieweek rond het motto De toekomst is nu!
Stichting Lezen en Iedereen Leest hebben voor de Poëzieweek 2020 weer lessen ontwikkeld voor het primair en secundair onderwijs. Met deze lessen kunt u makkelijk met de leerlingen aan de slag met gedichten. Er zijn twee keer 5 lestips ontwikkeld bij aansprekende gedichten voor in de klas. De lessen zijn gratis te downloaden.
Boek een dichter
Poëzie komt tot leven als ze wordt voorgedragen. Klank en ritme nemen je mee. Met de actie Boek een dichter kunt u van 1 januari t/m 5 februari 2020 tegen een aantrekkelijk, gereduceerd tarief via de Schrijverscentrale een of meer dichters uitnodigen.
| |
|
|
|
|
KVB Boekwerk Seminar 2020: Zet AAN tot lezen | Het lezen van boeken draagt veel bij aan mens
en maatschappij. Tegelijkertijd blijkt dat het aantal lezers en de leestijd
daalt. Hoe kunnen auteurs, uitgevers en boekhandels met gedragsverandering het
leesgedrag positief beïnvloeden? Dit is het thema van het jaarlijkse KVB Boekwerkseminar
op 16 januari 2020 in Amsterdam. Met experts van binnen en buiten het
boekenvak, zoals Monte Königs (Whetston), Tim den Heijer (Brain
Creatives) en Karin Bongers (Inspire
to Act). Met tot slot een paneldiscussie over lezen onder jongvolwassenen. U
kunt zich kosteloos inschrijven via onderstaande link. Aansluitend is de Stichting CPNB Nieuwjaarsreceptie.
| |
|
|
|
|