| Vervolgsubsidie Tel mee met Taal vanaf 1 augustus | Kunst van Lezen moedigt bibliotheken aan
om, samen met lokale of regionale partners uit kinderopvang,
jeugdgezondheidszorg en onderwijs, gebruik te maken van de vervolgsubsidie Tel
mee met Taal die per 1 augustus 2018 openstaat. Er is een bedrag van 2.300.000
euro beschikbaar voor het beter bereiken van laagtaalvaardige ouders. | |
|
|
|
|
Algemeen Overleg laaggeletterdheid | Minister Van Engelshoven is op 13 en 26 juni tijdens
een Algemeen Overleg (AO) in de Tweede Kamer in gesprek gegaan met de
Kamercommissie OCW over laaggeletterdheid en in het bijzonder over het
actieprogramma Tel mee met Taal. Tijdens dit AO zijn, in een aantal termijnen,
vragen gesteld door Kamerleden die beantwoord zijn door de minister. Zowel
preventie als curatie van laaggeletterdheid kwamen aan bod waarbij de inzet van
bibliotheken en de programma’s Boekstart en de Bibliotheek op school meermalen positief genoemd werden. | |
| |
|
|
|
| OCW: Voorkeursmodel de Bibliotheek op school | Eind
december 2017 heeft minister Van Engelshoven (OCW) de Tweede Kamer geïnformeerd
over de resultaten van de Midterm Review van de Wet stelsel openbare
bibliotheekvoorzieningen (Wsob). In haar brief geeft ze een reactie op ‘De openbare bibliotheken en
het leenrecht’ en in het bijzonder op de rol van de Bibliotheek op school in de
leenrechtdiscussie. De minister stelt het volgende voor: ‘Mijn voorkeur heeft
een model van dBos, waarbij de boeken eigendom zijn van de lokale openbare
bibliotheek en aan leerlingen kunnen worden uitgeleend via de school.’ Daarnaast
noemt zij nog drie verbeterpunten: een landelijk datawarehouse, ondersteuning
van jeugdauteurs en voorlichting en informatie over Auteursrecht en leenrecht. | |
|
|
|
|
Extra onderzoek vergoeding uitgeleende boeken | In het onderzoek naar de vergoedingen voor uitgeleende
boeken ontbrak nog een aantal gegevens over de uitleningen die via de
Bibliotheek op school gaan. Kunst van Lezen heeft die gegevens wel nodig om het
gesprek over de vergoedingen goed te kunnen voeren. Daarom hebben we in januari
via Desan een extra onderzoek uitgezet. Het rapport over de uitleningen is nu
verschenen. | |
| |
|
|
|
| Certificering educatieve dienstverlening bibliotheken | Kunst van Lezen maakt zich al jaren sterk voor het
certificeren van de educatieve dienstverlening van bibliotheken richting
kinderopvang en onderwijs. In 2017 is Kunst van Lezen/Stichting Lezen zowel
vertegenwoordigd geweest in de stuurgroep als de werkgroep rond de nieuwe
certificering waarin de educatieve dienstverlening een plaats heeft gekregen. | |
|
|
|
|
Advies Raad voor Cultuur: zet in op leesbevordering en geletterdheid | De Raad voor Cultuur heeft op 19 april jl. het sectoradvies Letteren en
Bibliotheken met de titel De daad bij het woord gepubliceerd. In het advies legt de Raad veel nadruk op het belang
van geletterdheid en de positieve gevolgen van lezen en leesbevordering. De
Raad noemt de activiteiten die Stichting Lezen ontplooit ter vergroting van het
leesplezier bij jongere lezers van levensbelang. “Het leesbevorderings-programma
Kunst van Lezen, dat Stichting Lezen samen met de Koninklijke Bibliotheek
coördineert, werpt zijn vruchten af.” Tegelijkertijd constateert de Raad dat er
op het gebied van leesbevordering nog veel werk aan de winkel is | |
| |
|
|
|
| Staat van het Onderwijs: leesprestaties nemen af | Het Nederlandse basis- en voortgezet
onderwijs is in de afgelopen twintig jaar haar internationale toppositie
kwijtgeraakt. Dat blijkt uit de Staat van het Onderwijs, het
jaarlijks verslag van de Onderwijsinspectie. In het afgelopen jaar is vooral de
daling van de leesprestaties opmerkelijk. In 2016 haalde nog 76% het
streefniveau, in 2017 was dat nog maar 65%. Voor
Stichting Lezen onderstrepen de dalende leesprestaties de noodzaak vol te
blijven inzetten op leesbevordering thuis, en ook in kinderopvang en op
scholen.
| |
|
|
|
|
| Drie onderzoeken naar leesmotivatie en leestijd bij kinderen | De afgelopen maanden zijn er drie onderzoeksrapporten
verschenen over lezen, leesmotivatie en leestijd. Zo blijkt dat Nederlandse
kinderen minder van lezen houden dan leeftijdsgenoten in andere landen en dat
het percentage tieners dat minimaal 10 minuten per week boeken, kranten,
tijdschriften en nieuwssites leest, in tien jaar tijd is gedaald van 65 naar 40
procent. Interventies zoals de Bibliotheek op school die de intrinsieke
leesmotivatie stimuleren, blijven daarom onverminderd van belang. | |
|
|
|
|