AHK logo RGB JPEG
Nieuwsflits lectoraat Kunsteducatie
In deze nieuwsflits brengen wij u graag op de hoogte van de recente activiteiten van het lectoraat Kunsteducatie. Lees meer over de nieuwe onderzoekers, onderzoekspublicaties van het lectoraat, en het lectorenplatform.
Vernieuwde website
Alle publicaties van het lectoraat zijn recentelijk verwerkt in een online catalogus op de website om de vindbaarheid en toegankelijkheid van de onderzoeken te vergroten.

Daarnaast werken we aan een ‘educatietool’, waar diverse modellen en lesvoorbeelden beschikbaar worden gesteld voor de beroepspraktijk. Voorbeelden hiervan zijn: checklist voor muzieklessen Beleven in Muziek, bronnenbank ArtsSciences, transdisciplinaire lessen, ‘Modes of operation for teachers as conceptual artists’. Deze is naar verwachting rond april beschikbaar; meer hierover later!
Vijf nieuwe onderzoekers

Dit jaar verwelkomen we vijf nieuwe researchers in de onderzoeksgroep. Zij presenteerden hun onderzoeksvoorstel bij The Breakfast Club. Een initiatief van het lectoraat waarbij docenten van de verschillende docentenopleidingen aan de AHK hun idee voor een onderzoeksvoorstel in pecha kucha stijl presenteren.

  • Damar Lamers en Jelle van der Leest (Opleiding Docent Dans) doen een onderzoek naar inclusieve danseducatie
  • Michel Hogeness (Codarts) en Anouk Diepenbroek (Soundlab, Muziekgebouw aan het IJ) onderderzoeken ontwerpgerichte leerprocessen in muziekeducatie, waarbij een verbinding wordt gelegd met bèta en techniekonderwijs.
  • Marike Hoekstra (Breitner Academie) doet ism Mocca onderzoek naar de ervaringen en opbrengsten van MoccaTAC. Welke ervaringen en opbrengsten levert de MoccaTAC onderzoekscommunity op bij de aanpak van kansenongelijkheid in het Amsterdamse kunstonderwijs?
Lees meer over de nog lopende onderzoeken in de onderzoeksgroep.
Symposium ‘Making a Thirdspace’
Marike Hoekstra (Breitner Academie en Master Kunsteducatie) rondde haar promotieonderzoek naar ‘De kunstenaar docent’ aan de University of Chester (promotor: Prof. Jeff Adams) af in 2018. Het doel van het onderzoek was om door kleinschalige, interpretatieve analyse van de praktijken van kunstenaardocenten, de betekenis te onderzoeken van kunstenaardocenten voor een democratische/ pedagogische praktijk. Op zaterdag 25 mei 2019 vindt er de conferentie ‘Making a Thirdspace’ plaats omtrent de thema’s kunstenaardocenten, democratische pedagogiek en het derde pedagogisch gebied. Marike presenteert dan ook de publieksuitgave van haar onderzoek.
24 mei bij Mediamatic in Amsterdam
Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert op vrijdag 24 mei een conferentie over crossovers in onderwijs, kunst, wetenschap en technologie. Er vinden o.a. een lezing van Forensic Architecture (ovb) plaats, workshops met Emer Beamer, Michiel Koelink, Raoul Frese, Michel van Dartel en een safari langs kunst/wetenschap/techniek instellingen, waaronder Soundlab, Maakplaats en Mediamatic. De conferentie vindt plaats op vrijdag 24 mei, van 10-18 uur, bij Mediamatic in Amsterdam. Deelname is gratis. Aanmelden kan via deze link.
Nieuwe publicaties

Zie hier het overzicht van de publicaties.
Facebook  Twitter  Instagram  Linkedin

Deze nieuwsbrief is verstuurd naar .


© 2018 AHK - www.ahk.nl
Verzorgd door MailingLijst