Nieuwsbrief Cultuureducatie Juni | Cultuureducatiegroep is hét expertisecentrum op het gebied van cultuureducatie in de regio Holland Rijnland. Wij helpen scholen met het verbeteren van cultuureducatie op school en zijn penvoerder voor het programma Cultuureducatie met Kwaliteit. Cultuureducatiegroep verstuurt drie keer per jaar een nieuwsbrief naar alle geïnteresseerden in het basisonderwijs en het culturele veld. |
|
|
|
|
| VR in de klas | Voor de leerlingen van mytylschool De Thermiek is het bezoeken van een museumles niet vanzelfsprekend. Om ze toch een museumles te laten ervaren, werd in samenwerking met Bern Media en Museum Volkenkunde het project Fieldclip opgezet. Met dit project stappen de leerlingen in de wereld van het museum d.m.v. Virtual Reality.
Donderdag 6 juni vond op de Thermiek de laatste pilot plaats van dit project. De leerlingen hadden al eerder in het project kennis gemaakt met VR waarbij ze door een VR-bril mochten rondkijken in Museum Volkenkunde. Tijdens de pilot mochten de kinderen zichzelf verplaatsen door de zaal waarbij ze gingen proberen pictogrammen te zoeken en te luisteren naar verhalen bij de verschillende objecten. Waar sommige leerlingen het kijken in de bril vorige keer nog spannend vonden, gingen ze nu op verkenning en leren ze over de verschillende objecten. "Ik heb een verhaal gehoord", zegt één van de kinderen. "In China brengt een draak geluk!"
Vanaf schooljaar 2019 - 2020 zal de VR-app ook voor andere scholen beschikbaar zijn. Meer informatie hierover volgt. Wil je meer lezen over het project Fieldclip, bekijk dan onze publicatie 2019 online op onze website.
| |
|
|
|
|
| Succesvolle afronding 8e ICC-cursus | Op 5 juni werd de 8e cursus Interne Cultuurcoördinator feestelijk afgesloten.
In het Rijksmuseum van
Oudheden presenteerden 19 enthousiaste cursisten op een creatieve manier het
cultuurplan voor hun school. Daarna kregen ze het landelijke certificaat
Interne Cultuurcoördinator uitgereikt en werd er geproost op deze mooie
prestatie.
Tijdens deze cursus hebben de cursisten hun eigen competenties als icc-er ontwikkeld en zijn alle aspecten van het schrijven van een
cultuurplan aan bod geweest, zoals o.a.: hoe bepaal je een visie op
cultuureducatie, hoe creëer je draagvlak voor je plan, hoe analyseer je de
huidige situatie m.b.t cultuureducatie op school en hoe schrijf je een concreet
actieplan.
Komend schooljaar zullen deze nieuwe icc-ers en hun scholen door de adviseurs
van Cultuureducatiegroep worden begeleid in het uitvoeren van hun cultuurplan.
Wil jij ook de cultuurspecialist van jouw school of instelling worden? Vanaf oktober 2019 starten we met een nieuwe cursus.
| |
|
|
|
|
| Internationale uitwisseling | Bijzonder bezoek voor Cultuureducatiegroep! In het kader van een uitwisselingsproject mocht Cultuureducatiegroep op 9 mei j.l. een Spaanse delegatie van de Escola Miquel Bleach uit Barcelona ontvangen.
De afgelopen vijf jaar is de Escola Miquel Bleach bezig geweest met
het implementeren van VTS (Visual Thinking Strategies) als een rode draad door
hun lesprogramma. Zij hebben hiervoor een nauwe samenwerking met het Museu Nacional d'Art de Catalunya. VTS is een methode om kritische denkvaardigheden te
ontwikkelen via een gesprek over een kunstwerk.
Het gezelschap van de Escola Miquel Bleach wilde graag
ervaringen uitwisselen over VTS. Cultuureducatiegroep heeft in samenwerking met
VTS Nederland een aantal leerkrachten van diverse PROO scholen getraind.
Daarnaast is in samenwerking met Josée Ebli, Corrie Koenen en de Leidse Musea
de Leidse VTS beeldbank opgericht. Een beeldbank die door scholen gebruikt kan worden om in de klas te oefenen met VTS. Het was heel
waardevol om te horen hoe het implementatie traject heeft bijgedragen aan de
verankering van VTS in de school en op welke wijze zij ouders betrekken bij
hun activiteiten.
Wil jij weten wat VTS voor jouw school kan betekenen? | |
|
|
|
|
| Meetkunst | Ruimte, patronen, verhoudingen en perspectief, allemaal begrippen die zowel thuishoren in de meetkunde als in de beeldende kunst en
vormgeving. We halen ze uit de rekenboeken en laten kinderen ze onderzoeken aan
de hand van beeldende kunst en creatieve opdrachten. Wat zijn dan de effecten
op de leerlingen en de leerkrachten? Daarover gaat het onderzoek van het
project Meetkunst.
Het project Meetkunst bestaat uit een 3-jarig onderzoek
waarin een lessenserie en training voor leerkrachten is ontwikkeld. Zowel het
onderzoek als het lesmateriaal kun je hier gratis downloaden.
Eind juni verschijnt er een artikel Meetkunst in het blad Kunstzone.
Daarin beschrijft onze adviseur Aafje haar rol en bevindingen binnen het
project. Ben je benieuwd naar dit artikel? | |
|
|
|
|