| Oproep tot een leesoffensief | Hoe kunnen jongeren vaker, met meer plezier en beter
gaan lezen? Daarvoor moeten bibliotheken, scholen en ouders de handen
ineenslaan en de Rijksoverheid meer investeren in een samenhangend leesbeleid.
Dit staat in het advies ‘Lees! Een oproep tot een leesoffensief’ dat de
Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur op 24 juni 2019 hebben aangeboden aan de
minister van OCW, Ingrid van Engelshoven. De raden zien een belangrijke rol
weggelegd voor de Bibliotheek. | |
|
|
|
|
Tweede Kamer debatteert over laaggeletterdheid | ‘Ik ga door met het generieke leesbevorderingsbeleid. Met
programma's als Kunst van Lezen, de Bibliotheek op school en het
BoekStartkoffertje bereiken we heel veel kinderen. Die moeten we blijven
doorzetten.’ Dat zei minister van OCW, Ingrid van Engelshoven, 13 juni tijdens
het Algemeen Overleg over laaggeletterdheid in de Tweede Kamer. Stichting Lezen
blijft zich graag sterk maken voor leesbevordering, samen met
partnerorganisaties die ook betrokken zijn bij de leesopvoeding van kinderen en
jongeren. | |
| |
|
|
|
| Infographics: samenwerking met het onderwijs in beeld | Het onderzoek naar de samenwerking met het primair en het
voortgezet onderwijs van het Bibliotheekonderzoeksplatform (BOP) levert een
schat aan informatie op. De KB heeft in maart de landelijke rapportage met de
uitkomsten van de twee onderzoeken gepubliceerd. Daar voegt de KB nu
infographics aan toe: op landelijk, provinciaal en lokaal niveau. Kunst van
Lezen heeft de cijfers over het bereik van de Bibliotheek op school in het
primair en voortgezet onderwijs op landkaarten in beeld gebracht. | |
|
|
|
|
Tweede Kamer in debat over cultuurbeleid | Op 4 juli 2019 heeft de Tweede Kamer de motie van
Lodewijk Asscher (PvdA) en Corinne Ellemeet (Groen Links) aangenomen om ‘te
bezien hoe het gebruik van bibliotheekvoorzieningen voor alle kinderen in
Nederland kosteloos toegankelijk kan worden gemaakt’. Dat gebeurde n.a.v. het
Algemeen Overleg over de Uitgangspuntennotitie
voor het cultuurbeleid 2021-2024 van minister van OCW, Ingrid Van
Engelshoven. Daarin kwamen ook kort het verzoek om het openhouden van
bibliotheken in kleine gemeenten aan de orde en de plannen rond leesbevordering. | |
| |
|
|
|
| De tablet voor vrij lezen: vriend of vijand? | Critici vrezen dat de opkomst van de tablet de teloorgang
van de lezer is, en worden in hun opvatting gesterkt door recente inzichten uit
de wetenschap. Voorstanders beschouwen de tablet als een nieuwe
leestechnologie, die de motivatie om boeken te lezen kan verhogen en kinderen
kan helpen om positieve leeservaringen op te doen. Promovendus Niels Bakker
deed hier onderzoek naar. Hij liet brugklassers die tabletonderwijs volgen zelf
kiezen of zij tijdens het vrij lezen op school papieren boeken wilden lezen of
e-books op hun tablet. | |
|
|
|
|