AHK logo RGB JPEG
Nieuwsflits Lectoraat Kunsteducatie
Het einde van het jaar nadert! In deze nieuwsflits brengen wij je graag op de hoogte van de recente activiteiten van het lectoraat Kunsteducatie. Lees meer over events die plaatsvonden en recent verschenen onderzoekspublicaties.
Events
Wicked Arts Assignments
Op vrijdag 27 november vond het digitaal symposium Wicked Arts Assignments plaats. Het onlangs verschenen boek Wicked Arts Assignments onthult het verborgen oeuvre van kunstdocenten en kunstenaars van over de hele wereld. Tijdens het symposium deelden kunsteducatoren uit het boek hun ideeën en praktijk met een brede internationale gemeenschap.

Bekijk de opnames en lees meer over het boek.

Conferentie Technologie ♡ Kunst
Wat is de huidige stand van zaken in de verbinding tussen kunst en technologie? En hoe verbinden professionals kunst en technologie in het onderwijs en de vrije tijd? De conferentie Technologie ♡ Kunst werd op 6 oktober georganiseerd door het LKCA in samenwerking met STRP, Kunstloc, HKU, CultuurOost, Digital Playground, Waag, ICO en het landelijk Lectorenplatform Onderwijs op het snijvlak van Kunst, Wetenschap en Technologie. Lees verder.

De kunst van het ontwerpen
Om de bijzondere expertise van toekomstige kunstdocenten als educatief ontwerper zichtbaar te maken organiseerden het LKCA, KVDO en lectoraat een educatieve ontwerpprijs. Deze ontwerpprijs ging naar het meest innovatieve kunsteducatieve ontwerp, ontworpen door aankomende kunstdocenten. Dit jaar heeft de vakjury #dewereldnaardeklote tot winnaar uitgeroepen. Lees meer en bekijk de aftermovie.

ISME pre-conference seminar
Het lectoraat organiseerde in augustus als lid van de ISME Music in Special Education and Music Therapy commissie de online seminar Special Music Education and Music Therapy. Bekijk de video’s van de presentaties en de proceedings.
Nascholingen
Dealing with the Real Stuff! - over kunst, activisme en burgerschapsonderwijs.
Onderzoekster Nathalie Roos ontwikkelde naar aanleiding van haar onderzoek Dealing with the Real Stuff de gelijknamige nascholing. In deze nascholing verdiep je je in activistische strategieën om maatschappelijke problemen aan te kaarten en leer je lessen ontwikkelen geïnspireerd op maatschappelijke, artistieke en activistische bronnen. De nascholing is bedoeld voor docenten kunst, maatschappijleer en burgerschap, en kunstenaars die werkzaam zijn in het educatieve veld.

ArtechLAB
ArtechLAB Amsterdam, samenwerkingspartner van het lectoraat, biedt samen met de Breitner Academie een nascholing aan waarin kunst, technologie en wetenschap geïntegreerd aan bod komen. In deze nascholingscursus leren bèta- en kunstdocenten dat creatieve skills niet exclusief toebehoren aan de kunsten, en dat een onderzoekende houding niet alleen voor de bèta's is weggelegd.

Dagtrainingen
In het voorjaar wordt er een training aangeboden over de theatergesprekstool Theater Nabespreken met Kinderen, ontwikkeld door Nadieh Graumans-Tigchelaar. Daarnaast komt er de training Muziek is Meer, een volgsysteem voor muziek in het speciaal onderwijs, zorg en hulpverlening, ontwikkeld door Marijke Smedema. Hou onze website in de gaten voor meer informatie.
Educatietools
De educatietools op de website zijn aangevuld! Ise Verstegen en Faizah Grootens maakten onder andere een lestool met de kenmerken van ritmisch-dynamische benadering in het dansonderwijs in het primair onderwijs. Ook toegevoegd is de ArtsScience database van het lectorenplatform onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie en ArtechLab: een artsscience bronnenbank voor het voortgezet onderwijs. Bekijk de website voor de andere, nieuwe educatietools!
Publicaties
  • Bremmer, M. & Nijs, L. (2020) The role of the body in instrumental and vocal music pedagogy: A dynamical systems theory perspective on the music teacher's bodily engagement in teaching and learning. Frontiers in Education, 5(79).
  • Bremmer, M. & Heijnen, E. (2020). Bridging contradictions: The design of wicked arts assignments. In E. Heijnen & M. Bremmer (Eds.), Wicked Arts Assignments (pp. 23-32). Amsterdam, the Netherlands: Valiz.
  • Bremmer, M., Heijnen, E., & Kersten, S. (2020). Teacher as conceptual artist. International Journal of Art & Design Education, 39(4), 1-17.
  • Graumans-Tigchelaar, N. (2020). Er liepen mieren in mijn buik. Theater nabespreken met kinderen. Amsterdam, NL: Lectoraat Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
  • Heijnen, E., Bremmer, M., Koelink M., Groenendijk, T. (2020). Arts laboratories and science studios: ArtsSciences collaboration in schools. In A. Knochel, C. Liao & R. Patton (Eds.), Critical Digital Making (171-186). New York, NY: Peter Lang Publishing.
  • Heijnen, E. & Bremmer, M. (2020). Scores, instructions, prompts and briefs: The assignment as artwork. In Heijnen, E. & Bremmer, M. (Eds.), Wicked Arts Assignments (pp. 23-32). Amsterdam, the Netherlands: Valiz.
  • Keet, P., & Datema-Chang, H. (2020). Multiperspectiviteit bij sensitief erfgoed in de klas. Velon, 41(3), 166-175.
  • Kersten, S. (2020). Educatietools voor het kunstonderwijs. Kunstzone 19(6), 58.
  • Roos, N. (2020). Dealing with the real stuff. Een ontwponderzoek naar vakoverstijgend burgerschapsonderwijs door de integratie van de vakken maatschappijleer en CKV. Amsterdam, NL: Lectoraat Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
  • Smedema, M. (2020). Muziek is meer. Een theoretisch kader en volgsysteem voor muziek in het speciaal onderwijs. Amsterdam, NL: Lectoraat Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
  • Van Hoek, E., & Bremmer, M. (2020). Eén plus één is meer. Pabo en kunstvakstudenten leren met en van elkaar als teamplayers. Kunstzone 19(5), 20-23.
Bekijk het overzicht van alle publicaties.
Facebook  Twitter  Instagram  Linkedin

Deze nieuwsbrief is verstuurd naar yael.laroes@student.ahk.nl.
Ik wil geen informatie meer van de AHK ontvangen

© 2018 AHK - www.ahk.nl
Verzorgd door MailingLijst