AHK logo RGB JPEG
Nieuwsflits Lectoraat Kunsteducatie
In deze nieuwsflits brengen wij je graag op de hoogte van de recente activiteiten van het lectoraat Kunsteducatie. Lees meer over events, nascholingen en onderzoek.
Credits: My breathe my music van Fred Roland
CONFERENTIES
Conferentie: My Music Ability 2
Hoe maak je muziek met je ogen? Kun je fluitspelen zonder handen? En heb jij al muziek fysiek gevoeld? Op vrijdag 12 en zaterdag 13 november 2021 is de tweede editie van My Music Ability, dé conferentie waarbij (inter)nationale groepen laten zien hoe zij op een vernieuwende manier muziek maken met mensen met een beperking. Op vrijdag is er een gratis ZOOM-sessie met de inclusieve orkesten Tabula Musica (Zwitserland) en Le Chéile (Ierland). De conferentie op zaterdag zoomt in op aangepaste muziekinstrumenten, vernieuwende muziekdidactieken en multimodale muziekbeleving. Deze conferentie is een co-productie van Conservatorium van Amsterdam, Fonds voor Cultuurparticipatie, LKCA en het Lectoraat Kunsteducatie AHK.
Klik hier om je aan te melden
Credits: Anouk Wipprecht
Arts loves Sciences: slotconferentie op 18 november 2021
Het lectorenplatform Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie organiseert op donderdag 18 november 2021 de hybride slotconferentie over crossovers in onderwijs, kunst, wetenschap en technologie. Verschillende sprekers geven een presentatie over ArtsSciences praktijken in verschillende educatieve contexten. Daarnaast presenteert het lectorenplatform haar onderzoeksagenda en de vernieuwde website met nieuwe ArtsSciences lessen voor PO en VO én actuele bronnen uit de hedendaagse ArtsSciences praktijk. Deelname aan de conferentie is gratis.
Klik hier om je aan te melden
Credits: The Treasureroom
Theater Bespreken: Er liepen mieren in mijn buik
Hoe laat je kinderen een open, inhoudelijk gesprek voeren naar aanleiding van de theatervoorstelling die ze net gezien hebben? Leerkrachten vinden het vaak een grote uitdaging om esthetische ervaringen in de klas te bespreken. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat zo’n gesprek te schools – of andersom – juist te vrijblijvend wordt? In deze nascholing oefen je met het voeren van een open gesprek over theater. Dit gebeurt aan de hand van de gesprekstool die is ontwikkeld in het ontwerponderzoek ‘Er liepen mieren in mijn buik.’ Uitgangspunt van de tool is de esthetische ervaring die bestaat uit de elementen emotie, verbeelding, verbinding en wereldbeeld. Deze nascholing staat gepland op zaterdag 29 januari 2022.
Klik hier om je aan te melden
Nascholing Muziek is Meer in samenwerking met Kenmerk Educatief
Muziek is Meer
Muziekdocenten uit het (speciaal) onderwijs werken tijdens de muziekles naast muzikale doelen, vaak ook aan sociale en emotionele vaardigheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan samenwerken, wachten op je beurt, je leren uiten en alleen durven spelen. Maar hoe kun je op gestructureerde wijze je muziekles vormgeven waarbij je aandacht hebt voor zowel muzikale als deze buitenmuzikale doelen? Muziek is Meer is een nieuw theoretisch kader met aandacht voor de muzikale, emotionele en sociale ontwikkeling van leerlingen. Het geeft handvatten bij het observeren van muzikaal gedrag, het planmatig werken aan muzikale en algemene doelen, en het volgen van de ontwikkeling van leerlingen. Muziek is Meer is mede gebaseerd op het Engelse raamwerk Sounds of Intent, dat de muzikale ontwikkeling beschrijft van leerlingen met een verstandelijke en/of meervoudige beperking. In deze nascholing maak je kennis met de theorie achter Muziek is Meer en leer je hoe je deze in de praktijk kunt inzetten. Deze nascholing staat gepland op zaterdag 12 februari 2022.
Meld je hier aan!
Dealing with the real stuff
Begin oktober vond de nascholing over Kunst, activisme en burgerschapsonderwijs plaats. Deze nascholing is opgezet naar aanleiding van het didactisch model ‘Dealing with the real stuff’ (pdf), ontworpen door onderzoeker en docent Nathalie Roos en gebaseerd op de theorie van authentieke kunsteducatie (Heijnen, 2015). Enkele deelnemers blikken terug:

“Jullie kundigheid, precisie, zorg, professionaliteit en de door jullie uitgenodigde kunstenaars waren als balsem voor de activistische ziel”

“De nascholing bevestigde opnieuw waarom ik voor het kunstonderwijs heb gekozen: de (her)ontdekking dat mijn vorm van activisme „gewoon“ docentschap is”.

“We waren zo enthousiast dat we na de scholing op de fiets niet konden stoppen met brainstormen. Nooit gedacht dat er een gigantisch strakke structuur achter een activistische organisatie als Free Fossil Culture zit.”

Lees hier meer over het onderzoek
ONDERZOEK
The Breakfast Club
Ben je docent aan een van de docentenopleidingen van de AHK of de master Kunsteducatie? Dan is deelname aan de onderzoeksgroep van het Lectoraat Kunsteducatie wellicht iets voor jou! Zo deden docenten van de AHK o.a. onderzoek naar Transformatief leren, sociaal geëngageerd theater, (kunst)docent als activist, inclusieve dansles en componeren in het basisonderwijs. Op donderdag 11 november houden we, onder genot van een ontbijt en dampende koffie, een onderzoekspitch. De dealine om je hiervoor aan te melden is 14 oktober.
Klik hier voor meer informatie
WICKED ARTS ASSIGNMENTS
Wicked Arts Assignments - nominatie best verzorgde boek studentenselectie - 2020
Het boek Wicked Arts Assignments is door de studentenjury genomineerd voor Best Verzorgde Boek 2020! De jury schreef onder andere: “Dit eerlijke en leuk vormgegeven boek zorgde ervoor dat we onze mouwen wilden opstropen (...). Het ontwerp is vriendelijk, gemakkelijk te begrijpen en een beetje gedurfd, wat het een gevoel van urgentie geeft en toch verfijnd is.”
Klik hier voor meer info
PUBLICATIES
Bremmer, M. & Van Miert, M. (2021). De Britten tonen aan dat het kan: échte kansen voor musici met een beperking. Cultureel Kapitaal, LKCA.
Facebook  Twitter  Instagram  Linkedin

Deze nieuwsbrief is verstuurd naar stella.blok@ahk.nl.
Ik wil geen informatie meer van de AHK ontvangen

© 2018 AHK - www.ahk.nl
Verzorgd door MailingLijst