Nieuwsflits Lectoraat Kunsteducatie | In deze nieuwsflits brengen wij je graag op de hoogte van de
recente activiteiten van het lectoraat Kunsteducatie. Lees meer over onderzoek,
events, nascholingen en de laatste publicaties. |
|
|
|
|
|
| Sanne Kersten, Wandana Biekram en Yahmani Blackman | Nieuwe leden onderzoeksgroep | In januari zijn er drie nieuwe onderzoekers gestart bij het
lectoraat Kunsteducatie: Sanne Kersten, Wandana Biekram en Yahmani Blackman.
Sanne onderzoekt of en hoe ArtsSciences het kunstonderwijs beter aan kan laten
sluiten bij jongeren met Autisme Spectrum Stoornis in het speciaal onderwijs.
Wandana gaat onderzoek doen naar hoe polarisatie jongeren kan beperken in de
manier waarop zij zichzelf durven te uiten in de theaterles,
en welke tools docenten nodig hebben om een veilige lessituatie te creëren.
Yahmani onderzoekt hoe wederkerig uitwisselen van kennis, de each-one-teach-one-filosofie, eruit kan zien binnen de opleiding Theaterdocent.
Deze wijze van kennisuitwisseling is onder andere herkenbaar in de hip-hop
gemeenschap. | |
|
|
|
|
ArtsSciences Unlocked | Op de website ArtsSciences Unlocked staan challenges
op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. De challenges zijn
uitdagend, zoals: ‘Ontwerp een robot voor iemand die zich eenzaam voelt’ en
kunnen gebruikt worden in verschillende soorten educatieve contexten. Deze
website is ontwikkeld door Arida Bandringa ArtsSciences Unlocked, een
onderzoeks/leertraject voor jongeren met autisme.
| |
|
|
|
|
| Edoland - Muzikante Karin van Dijk | AFGELOPEN EVENTS | My Music Ability:
Muziek voor iedereen
In november 2021 vond de tweede editie plaats van My Music
Ability, de conferentie waarbij (inter)nationale groepen laten zien hoe muziek
maken én beleven mogelijk is voor iedereen. | |
|
|
|
|
| Nieuwe Canons | Authentieke kunsteducatie in theateronderwijs | Samen met Kunstloc Brabant en de Academie voor Theater
(Fontys) organiseerde het Lectoraat Kunsteducatie een onderzoek naar de
(on)mogelijkheden van authentieke kunsteducatie in theatereducatie. Het
overkoepelende thema hierbij is ‘nieuwe canons’: welke theatrale vormen vinden
we buiten de gevestigde theaterinstituten en hoe zouden die ons theateronderwijs
kunnen inspireren? Participanten aan het onderzoek worden begeleid bij het
ontwikkelen van ‘authentieke’ theaterlessen en projecten, die ze in hun eigen
les/theaterpraktijk uitproberen met jongeren.
Op 16 februari om 19.30 vindt er een online meetup plaats waarin Emiel
Heijnen het onderzoekstraject toelicht en met theaterdocenten en -makers ingaat
op de educatieve ontwerpprincipes van authentieke kunsteducatie. Je kunt ook
deelnemen aan de meet-up zonder deel te nemen aan het onderzoekstraject. | |
|
|
|
|
| Workshop Lectoraat Kunsteducatie. Foto: Thomas Lenden. | Slotconferentie Arts
love Sciences
In november 2021 vond de slotconferentie van het
lectorenplatform Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie
over crossovers in onderwijs, kunst, wetenschap en technologie plaats. Andrea
Bandelli (directeur Science Gallery International) en Hanno van Keulen
(Opleidingsdirecteur Science Education & Communication TU Delft) gaven een
presentatie over hun ArtsSciences praktijk. Daarnaast presenteerde het
lectorenplatform haar onderzoeksagenda en de vernieuwde website met nieuwe
ArtsSciences lessen voor PO en VO én actuele bronnen uit de hedendaagse
ArtsSciences praktijk.
| |
|
|
|
|
| NASCHOLINGEN | Theater Bespreken: Er
liepen mieren in mijn buik
Hoe laat je kinderen een open, inhoudelijk gesprek voeren
naar aanleiding van de theatervoorstelling die ze net gezien hebben?
Leerkrachten vinden het vaak een grote uitdaging om esthetische ervaringen in
de klas te bespreken. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat zo’n gesprek te schools –
of andersom – juist te vrijblijvend wordt?
In deze nascholing oefen je met het voeren van een open
gesprek over theater. Dit gebeurt aan de hand van de gesprekstool die is
ontwikkeld in het ontwerponderzoek ‘Er liepen mieren in mijn buik.’ Uitgangspunt
van de toegankelijke tool is de esthetische ervaring die bestaat uit de
elementen emotie, verbeelding, verbinding en wereldbeeld. Deze nascholing staat
gepland op vrijdag 20 mei 2022.
| |
|
|
|
|
| Nascholing Muziek is Meer in samenwerking met Kenmerk Educatief | Muziek is Meer!
Muziekdocenten uit het (speciaal) onderwijs werken tijdens
de muziekles naast muzikale doelen, vaak ook aan sociale en emotionele
vaardigheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan samenwerken, je leren uiten en
alleen durven spelen. Maar hoe kun je op gestructureerde wijze je muziekles
vormgeven waarbij je aandacht hebt voor zowel muzikale als deze buitenmuzikale
doelen? Muziek is Meer is een nieuw theoretisch kader
met aandacht voor de muzikale, emotionele en sociale ontwikkeling van
leerlingen. Het geeft handvatten bij het observeren van muzikaal gedrag, het
planmatig werken aan muzikale en algemene doelen, en het volgen van de
ontwikkeling van leerlingen. Muziek is Meer is mede gebaseerd op het Engelse
raamwerk Sounds of Intent, dat de muzikale ontwikkeling beschrijft van leerlingen
met een verstandelijke en/of meervoudige beperking. In deze nascholing maak je
kennis met de theorie achter Muziek is Meer en leer je hoe je deze in de
praktijk kunt inzetten. Deze nascholing staat gepland op zaterdag 21 mei 2022.
| |
|
|
|
|
| PUBLICATIES | Bremmer, M., Heijnen, E., Kersten, S. (2022) ArtsSciences Unlocked. Amsterdam, NL:
Lectoraat Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
Bremmer, M. & De Vries, I. (2021). Eensamenwerking tussen ouder en therapeut. In A. van Zweden & M. Pater
(2021), De kracht van muziek voor kinderen en jongeren met autisme (blz 51-53).
Amsterdam: Lannoo Campus.
Bremmer, M., Heijnen, E., Hotze, A., Pijls, M., Beamer, E., & Roos, N. (2021). ArtsSciences Design-a-thon: solvingcomplex problems in interdisciplinary teams. European Journal of STEM Education, 6(1), 11.
Bremmer, M.
(2021). Does the body count asevidence? Exploring the embodied pedagogical content knowledge concerningrhythm skills of a Dutch specialist preschool music teacher. International Journal of Music
in Early Childhood, 16(1), 89–103.
Heijnen,
E., Braam, H. & Tongeren, van, C. (2021). Bring fake news intothe World: A lesson study based on the principles of authentic art education. Visual Arts Research, 47(2),
22-40. |
|
|
|
|