AHK logo RGB JPEG
Nieuwsflits Lectoraat Kunsteducatie
In deze nieuwsflits brengen wij je graag op de hoogte van de recente activiteiten van het lectoraat Kunsteducatie. Lees meer over onderzoek, events, nascholingen en de laatste publicaties.
ONDERZOEK
Sanne Kersten, Wandana Biekram en Yahmani Blackman
Nieuwe leden onderzoeksgroep
In januari zijn er drie nieuwe onderzoekers gestart bij het lectoraat Kunsteducatie: Sanne Kersten, Wandana Biekram en Yahmani Blackman.
Sanne onderzoekt of en hoe ArtsSciences het kunstonderwijs beter aan kan laten sluiten bij jongeren met Autisme Spectrum Stoornis in het speciaal onderwijs.
Wandana gaat onderzoek doen naar hoe polarisatie jongeren kan beperken in de manier waarop zij zichzelf durven te uiten in de theaterles, en welke tools docenten nodig hebben om een veilige lessituatie te creëren.
Yahmani onderzoekt hoe wederkerig uitwisselen van kennis, de each-one-teach-one-filosofie, eruit kan zien binnen de opleiding Theaterdocent. Deze wijze van kennisuitwisseling is onder andere herkenbaar in de hip-hop gemeenschap.
Lees hier meer over de verschillende onderzoeken
ArtsSciences Unlocked
Op de website ArtsSciences Unlocked staan challenges op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. De challenges zijn uitdagend, zoals: ‘Ontwerp een robot voor iemand die zich eenzaam voelt’ en kunnen gebruikt worden in verschillende soorten educatieve contexten. Deze website is ontwikkeld door Arida Bandringa ArtsSciences Unlocked, een onderzoeks/leertraject voor jongeren met autisme.
Lees hier de publicatie van het onderzoek
Edoland - Muzikante Karin van Dijk
AFGELOPEN EVENTS
My Music Ability: Muziek voor iedereen
In november 2021 vond de tweede editie plaats van My Music Ability, de conferentie waarbij (inter)nationale groepen laten zien hoe muziek maken én beleven mogelijk is voor iedereen. 
Lees de terugkoppeling van de internationale conferentie, met filmpjes en powerpoint presentaties.
Nieuwe Canons | Authentieke kunsteducatie in theateronderwijs
Samen met Kunstloc Brabant en de Academie voor Theater (Fontys) organiseerde het Lectoraat Kunsteducatie een onderzoek naar de (on)mogelijkheden van authentieke kunsteducatie in theatereducatie. Het overkoepelende thema hierbij is ‘nieuwe canons’: welke theatrale vormen vinden we buiten de gevestigde theaterinstituten en hoe zouden die ons theateronderwijs kunnen inspireren? Participanten aan het onderzoek worden begeleid bij het ontwikkelen van ‘authentieke’ theaterlessen en projecten, die ze in hun eigen les/theaterpraktijk uitproberen met jongeren.

Op 16 februari om 19.30 vindt er een online meetup plaats waarin Emiel Heijnen het onderzoekstraject toelicht en met theaterdocenten en -makers ingaat op de educatieve ontwerpprincipes van authentieke kunsteducatie. Je kunt ook deelnemen aan de meet-up zonder deel te nemen aan het onderzoekstraject.
Meer informatie
Workshop Lectoraat Kunsteducatie. Foto: Thomas Lenden.
Slotconferentie Arts love Sciences
In november 2021 vond de slotconferentie van het lectorenplatform Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie over crossovers in onderwijs, kunst, wetenschap en technologie plaats. Andrea Bandelli (directeur Science Gallery International) en Hanno van Keulen (Opleidingsdirecteur Science Education & Communication TU Delft) gaven een presentatie over hun ArtsSciences praktijk. Daarnaast presenteerde het lectorenplatform haar onderzoeksagenda en de vernieuwde website met nieuwe ArtsSciences lessen voor PO en VO én actuele bronnen uit de hedendaagse ArtsSciences praktijk.
Klik hier voor filmpjes van de presentaties en meer informatie over de conferentie
NASCHOLINGEN
Theater Bespreken: Er liepen mieren in mijn buik
Hoe laat je kinderen een open, inhoudelijk gesprek voeren naar aanleiding van de theatervoorstelling die ze net gezien hebben? Leerkrachten vinden het vaak een grote uitdaging om esthetische ervaringen in de klas te bespreken. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat zo’n gesprek te schools – of andersom – juist te vrijblijvend wordt?

In deze nascholing oefen je met het voeren van een open gesprek over theater. Dit gebeurt aan de hand van de gesprekstool die is ontwikkeld in het ontwerponderzoek ‘Er liepen mieren in mijn buik.’ Uitgangspunt van de toegankelijke tool is de esthetische ervaring die bestaat uit de elementen emotie, verbeelding, verbinding en wereldbeeld. Deze nascholing staat gepland op vrijdag 20 mei 2022.
Meld je hier aan!
Nascholing Muziek is Meer in samenwerking met Kenmerk Educatief
Muziek is Meer!
Muziekdocenten uit het (speciaal) onderwijs werken tijdens de muziekles naast muzikale doelen, vaak ook aan sociale en emotionele vaardigheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan samenwerken, je leren uiten en alleen durven spelen. Maar hoe kun je op gestructureerde wijze je muziekles vormgeven waarbij je aandacht hebt voor zowel muzikale als deze buitenmuzikale doelen? Muziek is Meer is een nieuw theoretisch kader met aandacht voor de muzikale, emotionele en sociale ontwikkeling van leerlingen. Het geeft handvatten bij het observeren van muzikaal gedrag, het planmatig werken aan muzikale en algemene doelen, en het volgen van de ontwikkeling van leerlingen. Muziek is Meer is mede gebaseerd op het Engelse raamwerk Sounds of Intent, dat de muzikale ontwikkeling beschrijft van leerlingen met een verstandelijke en/of meervoudige beperking. In deze nascholing maak je kennis met de theorie achter Muziek is Meer en leer je hoe je deze in de praktijk kunt inzetten. Deze nascholing staat gepland op zaterdag 21 mei 2022.
Meld je hier aan!
PUBLICATIES
Bremmer, M., Heijnen, E., Kersten, S. (2022) ArtsSciences Unlocked. Amsterdam, NL: Lectoraat Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Bremmer, M. & De Vries, I. (2021). Eensamenwerking tussen ouder en therapeut. In A. van Zweden & M. Pater (2021), De kracht van muziek voor kinderen en jongeren met autisme (blz 51-53). Amsterdam: Lannoo Campus.

Bremmer, M., Heijnen, E., Hotze, A., Pijls, M., Beamer, E., & Roos, N. (2021). ArtsSciences Design-a-thon: solvingcomplex problems in interdisciplinary teams. European Journal of STEM Education, 6(1), 11.

Bremmer, M. (2021). Does the body count asevidence? Exploring the embodied pedagogical content knowledge concerningrhythm skills of a Dutch specialist preschool music teacher. International Journal of Music in Early Childhood, 16(1), 89–103.

Heijnen, E., Braam, H. & Tongeren, van, C. (2021). Bring fake news intothe World: A lesson study based on the principles of authentic art education. Visual Arts Research, 47(2), 22-40.
Facebook  Twitter  Instagram  Linkedin

Deze nieuwsbrief is verstuurd naar stella.blok@ahk.nl.
Ik wil geen informatie meer van de AHK ontvangen

© 2018 AHK - www.ahk.nl
Verzorgd door MailingLijst