Nieuwsflits Lectoraat Kunsteducatie | In deze nieuwsflits brengen wij je graag op de hoogte van de
recente activiteiten van het lectoraat Kunsteducatie. Lees meer over onderzoek,
events, nascholingen en de laatste publicaties. |
|
|
|
|
|
| Credits: Jolan van der Wiel | STEAM-trainingen voor primair en voortgezet onderwijs | STEAM staat
voor ‘Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics’. Deze
crossover tussen kunst, wetenschap en technologie, staat steeds meer in de
belangstelling. Omdat er nog weinig lesmateriaal is waarin kunst en betavakken
gelijkwaardig aan de orde komen, hebben we ArtlovesSciences opgezet: STEAM
lessenseries voor PO en VO. Het Centreof Expertise Arts&Education biedt trainingen aan voor leraren in het PO en VO,
waarin je leert om lesmateriaal met brede thema’s zoals natuurkrachten,
kunstmatige intelligentie en wearable technology uit te voeren. Na deze
training ben je klaar om STEAM ook in jouw lessen toe te passen.
| |
|
|
|
|
Master Kunsteducatie | De master Kunsteducatie biedt kunsteducatoren,
kunstdocenten en kunstenaars met een educatieve praktijk de mogelijkheid zich
verder te professionaliseren in hun vakgebied. Er zijn nog enkele plekken
beschikbaar voor het studiejaar 2022-2023. Heb je interesse? Neem dan contact
op met Stella Blok via stella.blok@ahk.nl.
| |
| |
|
|
|
| Festival Future SoundLAB | EVENTS | SAVE THE DATE: Festival Future SoundLAB
Op 23 november 2022 organiseren Muziekgebouw aan ’t IJ en
Gehrels Muziekeducatie in samenwerking met Centre of Expertise
Arts&Education het Festival Future SoundLAB. Future SoundLAB is een
eendaags festival met als doel het stimuleren van de ontwikkeling en innovatie
van muziek en technologie in het onderwijs. Een dag vol inspirerende presentaties,
performances en workshops. Voor dit festival nodigen we docenten en studenten
uit van opleidingen als de pabo, opleidingen Docent Muziek, muziektechnologie
en opleidingen beeldende kunst en vormgeving, alsmede kunsteducatoren uit het
buitenschoolse werkveld.
| |
|
|
|
|
| Conferentie Sound of Possibility | Het lectoraat Kunsteducatie en het Conservatorium van Amsterdam organiseren samen met de leden van de
commissie Special Music Education and Music Therapy de online
preconference ‘Sound of Possibility: Hear Our Voices’. Ben je
geïnteresseerd in internationale perspectieven op speciaal
muziekonderwijs? Dan is deze conferentie iets voor jou.
| |
|
|
|
|
SHIFT: Film voor Freelands
Foundation
SHIFT is de maandelijkse serie van de Freelands Foundations met video's waarin verschillende praktijken,
benaderingen en filosofieën binnen het kunstonderwijs worden gedeeld. In hun
film bespreken lectoren Melissa Bremmer en Emiel Heijnen de historische,
artistieke en educatieve achtergronden van het boek Wicked Arts Assignments.
| |
| |
|
|
|
| Denktank
REAP
Renewing Education Through Art Practices (REAP)
is een denktank waarin internationale kunsteducatoren zich buigen over over
urgente kunsteducatieve vragen. In deze videomontage gaan onder andere Kerry
Freedman, Carlos Castro, Dipti Desai, Louis Camnitzer, Christiana Afrikaner,
Michele Gregson en Emiel Heijnen met elkaar in gesprek over de uitdagingen en
kansen voor het kunstonderwijs na de Corona-epidemie.
| |
|
|
|
|
|
| Credits: Janneke Berendse | PUBLICATIES |
- Bremmer, M. & Van Miert, M. (2022). Samen muziek maken zonder grenzen. Pyramide, 76(2), 16-20.
-
Crone, M. (2022). Beeldend kunstonderwijs ter bevordering van persoonsvorming in het voortgezet onderwijs. Kunstzone, 22(2), 8-11.
-
Heijnen, E. m.m.v. Bremmer, M. (2022). De kunstdocent als zorgprofessional? Mister Motley
-
Heijnen, E., Braam, H., & Van Tongeren, C. (2022). Creatief en kritisch leren denken op de basisschool, is dat fake news? Cultureel Kapitaal, LKCA
-
Roos, N. (2022). Elke grap is een kleine revolutie, Kunstzone, 22(3) 20-23
|
|
|
|
|