AHK
Welkom bij de AHK onderzoeksnieuwsbrief van december 2022!
Het einde van 2022 nadert, het nieuwe onderzoeksjaar 2023 gaat van start!
Met in deze editie ook een begin en een eind bij de lectoraten: het eerste project van het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten en de afsluiting van het lectoraat High-Density Energy Landschapes. Maar ook de start van onderzoeksprojecten, promoties, publicaties, evenementen en meer. 

Click here for English. 
AiR-programma 'Bezitten en Begrijpen' van start
Het AiR-programma van de Reinwardt Academie over 'Bezitten en Begrijpen' is van start gegaan. Vanuit verschillende invalshoeken wordt gekeken naar vragen en antwoorden over onze omgang met kennis in een snel veranderende wereld. Benieuwd naar deze vragen en antwoorden? Bekijk het programma op de website en houd deze in de gaten voor meer informatie over de publieke masterclasses in het voorjaar.
 
DAS Research: Climate Imaginaries at Sea
'Climate Imaginaries at Sea' is een tweejarig project onder leiding van ATD's DAS Research en twee onderzoeksgroepen van de Gerrit Rietveld Academie en de Hogeschool van Amsterdam. Vanaf 2023 nodigen de onderzoeksgroepen kunstenaars uit om met behulp van artistieke verbeeldingen in te gaan op de stijgende zeespiegel, in niet-tekstuele vorm zoals installaties, geluiden, bewegingen, beelden en objecten. Een belangrijke bijdrage van artistiek onderzoek want “De klimaatcrisis is ook een crisis van de verbeelding''.
Promoties bij het Conservatorium van Amsterdam
Op 1 december j.l. promoveerde Carolien Hermans, docent onderwijskunde op de afdeling Docent Muziek van het CvA, op haar proefschrift 'Participatory Sense-Making in Physical Play and Dance Improvisation: Drawing Meaningful Connections Between Self, Others and Worlds'. Ook zal op 12 januari Johannes Leertouwer promoveren op zijn onderzoek naar de uitvoering van Johannes Brahms’ orkestmuziek.
Wat werkt in kunstzinnige oriëntatie?
In opdracht van de onderwijsinspectie onderzocht het lectoraat Kunsteducatie door een reviewstudie welke factoren de leerprestaties bij kunstzinnige oriëntatie (muziek, dans, beeldend, theater en de thema’s interdisciplinariteit en creativiteit) in de bovenbouw van het primair onderwijs positief kunnen beïnvloeden. Beïnvloedbare factoren zijn kenmerken van het onderwijs, bijvoorbeeld kennis en vaardigheden van leerkrachten, curriculum, didactiek, aantal lesuren en faciliteiten.
 
Maatschappelijk Verdienvermogen
Op 9 december vond er een werkbijeenkomst Maatschappelijk Verdienvermogen plaats. Maatschappelijk verdienvermogen is één van de zes landelijke Kennis en Innovatie Agenda's (KIA) rondom onderzoek en focust zich op het efficiënt en effectief bijdragen aan oplossingen voor grote maatschappelijke vraagstukken evenals het versterken van het verdienvermogen. Aanwezigen vanuit alle hoeken van het onderzoeksveld waren bijeen om met een actieplan voor de komende jaren te komen.
Boekpresentatie lectoraat High-Density Energy Landscapes
Op 7 oktober 2022 presenteerden Sven Stremke, Dirk Oudes en Paolo Picchi het boek The Power of Landscape. Deze publicatie komt voort uit het onderzoek van het lectoraat High-Density Energy Landscapes, van de Academie van Bouwkunst. The Power of Landscape onderzoekt diverse energielandschappen in Europa en de VS in heden, verleden en toekomst, waarbij de kwalitatieve en emotionele betekenis van het landschap voor bewoners en gebruikers het uitgangspunt vormen. De publicatie betekent tevens de afsluiting van dit lectoraat. [Foto: Jonathan Andrew]
Bekijk hier het boek
Eerste onderzoeksproject lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten
Op 1 november startte het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten een gezamenlijk onderzoeksproject met de opleiding Docent Dans binnen de Academie voor Theater en Dans. Het project startte met een IPT-sessie (Inclusivity Pathway Training) voor de staf en voor het voltallige cohort van de studenten dansopleiding. Dr. Cairo: ''We moeten kennis genereren op een manier die toegankelijk is en door iedereen wordt omarmd.''
 
CASE project 'Dealing with the real stuff'
In september 2022 is CASE van start gegaan met het drie-jaar durende project Dealing with the real stuff, geïnitieerd door docent/onderzoeker Nathalie Roos, in samenwerking met docenten van de opleidingen Docent Beeldende Kunst en Vormgeving (Breitner Academie, AHK) en Leraar Maatschappijleer (HvA) én platform voor kunst en cultuur Framer Framed.

Volg CASE op Instagram of LinkedIn voor het laatste nieuws over onderzoek en events. 
ATD Research Month
Onderzoek aan de academie voor Theater en Dans – we weten dat het er is, maar waar gaat het precies over en wat houd het in? Om dit zichtbaar te maken, zal in Januari 2023 de ATD Research Month plaatsvinden. Gedurende deze maand zullen onderzoekers van de ATD hun werk en belangrijke bijdragen presenteren aan de buitenwereld. ATD Research Month trapt af op 9 januari 2023 met de openingsbijeenkomst. Houd de website en socials in de gaten voor meer informatie. 
AHK Research Funding Café
AHK Research Funding Café: een live evenement waar onderzoekers, lectoren en leraren van de zes AHK academies elkaar ontmoeten en kennis krijgen van nieuwe ontwikkelingen in de onderzoekswereld. Met dit keer, naast het overzicht aan calls, ook speciale aandacht voor het thema: Individual research grants, met Nathalie Roos (Breitner Academie) over ervaringen met NRO Teacher Fellow en Paul Ariese (Reinwardt Academie) over de NWO lerarenpromotiebeurs.

Datum en tijd: 10 januari van 15:30-17:30 uur + borrel. Locatie: Reinwardt Academie, 3.03
Iedereen is welkom! Wil je aanwezig zijn? Stuur ons een berichtje op het AHK Research Funding channel.
Day of the Teacher / Researcher
Day of the Teacher / Researcher: open voor alle onderzoekers binnen de AHK, in elke fase van hun onderzoek, op elk onderwijsniveau. Het thema van dit jaar: Interdisciplinaire ontmoetingen. Meld je nu aan! 

Datum en tijd: 2 februari 2023 van 13:00-17:00 uur. Locatie: Marineterrein.
Sluit je aan bij de AHK research community!
Kom in contact met de AHK research community, verken je subsidiekansen en ontdek de mogelijkheden rondom support van onderzoek door je aan te sluiten bij het teamskanaal AHK Research. Problemen met toegang tot deze omgeving? Stuur dan een mail naar researchcentre@ahk.nl.

Ben je een nieuw lid van deze mailinglijst en wil je meer weten over onderzoek aan de AHK? Bezoek de website.

Heb je vragen, tips of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met researchcentre@ahk.nl.
Het AHK Research Centre wenst iedereen mooie feestdagen en een leergierig nieuw jaar!
Facebook  Twitter  Instagram  Linkedin

Deze nieuwsbrief is verstuurd naar cornelieke.vanvoskuijlen@ahk.nl.
Ik wil geen informatie meer van de AHK ontvangen

© 2022 AHK - www.ahk.nl
Verzorgd door MailingLijst