Nationale Buitenlesdag

Jaarlijks organiseert IVN de Nationale Buitenlesdag. We vieren dat steeds meer leerkrachten buitenles geven, niet alleen op die ene dag, maar het hele jaar door.  Onze missie: 25% van de lestijd is buitenlestijd.

Ontdek de voordelen en doe mee met de volgende editie op dinsdag 9 april 2024.

Elke dag = buitenlesdag!

Het (groene) schoolplein en de buurt vormen een fantastisch buitenlokaal! Voor natuurlessen, maar ook om vakken als taal, rekenen, geschiedenis en techniek contextrijk en geïntegreerd aan te bieden, met meer ruimte voor beweging. Dat is niet alleen heel leuk, het is ook gezond en goed voor de ontwikkeling van de leerlingen. Daarom organiseert IVN Natuureducatie sinds 2016 de Nationale Buitenlesdag.

Onze missie: 25% van de lestijd is buitenlestijd! 

Steeds meer leerkrachten geven het hele jaar rond buitenles, maar op de 25% zitten we nog lang niet. IVN probeert leerkrachten en scholen te helpen door inspiratie en voorbeelden te geven, kennis te delen en onderzoek te doen. Bovendien roepen we andere partijen, zoals de landelijke overheid, op om te helpen om belemmeringen voor het geven van buitenles weg te nemen. Samen werken we toe naar een generatie van echte buitenjuffen en buitenmeesters!

Buiten leer je meer!

Buitenlessen leveren veel op voor het leerproces. Uit onderzoeken blijkt dat kinderen die tijdens het leren hun lichaam gebruiken beter presteren. Bij kinderen is de ontwikkeling van motoriek en cognitie sterk verweven, zo stimuleert beweging de ontwikkeling van de hersenen en kunnen kinderen informatie beter integreren en toepasbaar maken.

 

Buitenles bevordert de intrinsieke motivatie van leerlingen en frisse lucht ondersteunt de aandacht en prestaties van kinderen. Dit werkt door zodra ze weer naar binnen gaan. Als lessen worden gegeven in een groene omgeving, op een natuurrijk schoolplein bijvoorbeeld, levert dit nog eens extra voordelen op voor de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

 

Over de drempel

IVN werkt aan een (be)leefwereld waar contact tussen kind en natuur vanzelfsprekend is, zodat ze spelenderwijs een band opbouwen met de natuur. Ook op het schoolplein. Door buiten te zijn ontdekken ze zelf de waarde van de natuur. Goed voor het kind én goed voor de natuur.

Uiteraard is het belangrijk om hierbij de leerkrachten niet uit het oog te verliezen. In 2017 toonde DUO aan dat zowel leerkrachten als leerlingen vaker buiten les willen. Volgens leerkrachten is de ideale verhouding 75% binnenles en 25% buitenles. In werkelijkheid ligt de verhouding gemiddeld op 99,5% binnen en 0,5% buiten. Verder zou maar liefst tweederde van alle leerkrachten vaker buitenles willen geven. Dat ze dit nog weinig doen, heeft te maken met verschillende knelpunten. Zo geven leerkrachten aan dat zij behoefte hebben aan goede voorbeeldlessen, verbetering van de eigen vaardigheden in buitenles geven, een geschiktere buitenruimte en extra ondersteuning. Om scholen en leerkrachten hierbij te helpen, biedt IVN het volgende aan:

  • Voorbeeldlessen: Met leerkrachten zijn buitenlessen voor alle leeftijden en vakken ontwikkeld die aansluiten bij de kerndoelen van het primair onderwijs.
  • Vaardigheden: Volg met jouw schoolteam de training Natuurrijke Studiedag! Ontwikkel de juiste vaardigheden en leer buitenless te integreren in de dagelijkse praktijk.
  • Buitenruimte: Lees tips voor kleine en grote vergroening om jouw schoolplein in te richten als natuurrijk buitenlokaal.