Werksessies over de Deltaweg

van de Deltaweg denken mee over oplossingsrichtingen tijdens werksessies. Deelnemers zijn bijvoorbeeld bewoners en bedrijven langs de Deltaweg, maar ook de Veiligheidsregio Zeeland, Politie, Connexxion, ANWB en de Fietsersbond zijn vertegenwoordigd. Op deze manier worden alle belangen en wensen meegenomen in het onderzoek naar een totaaloplossing voor de Deltaweg.

In dit artikel nemen we u in vogelvlucht mee door deze werksessies.

Dronebeeld van kruising op de Deltaweg

Werksessie 1: ophalen van input

De eerste werksessie van de Deltaweg vond plaats op 15 juni 2021. Bij de online sessie waren zo’n 22 deelnemers aanwezig. In deze werksessie lag de focus op het ophalen van bouwstenen voor het creëren van oplossingsrichtingen.

Tijdens de sessie zijn in verschillende groepjes bouwstenen voor verschillende thema’s meegegeven door de deelnemers. De thema’s waren:

  • Verkeersveiligheid op de hoofdrijbaan
  • Doorstroming
  • Geluid
  • Fiets- en landbouwverkeer op parallelweg/fietspad
  • Natuur, landschap en ruimtelijke kwaliteit.

De verschillende groepjes hadden per thema tien minuten de tijd om hun bouwstenen en input te bespreken en deze vervolgens met alle deelnemers te delen. Enkele bouwstenen die hieruit zijn gekomen, zijn bijvoorbeeld ongelijkvloerse kruisingen, het gebruiken van geluidsarm asfalt en/of geluidschermen, bredere en gescheiden fietspaden en een faunapassage bij Oosterschenge.

Met deze en andere bouwstenen ging het projectteam aan de slag om verschillende oplossingsrichtingen te ontwikkelen.

Werksessie 2: oplossingsrichtingen bespreken

Tijdens de tweede werksessie op 1 juli 2021 werden verschillende oplossingsrichtingen, die zijn ontwikkeld met behulp van de bouwstenen, voorgelegd aan de deelnemers.

Er zijn vijf oplossingsrichtingen ontworpen:

  • 2x1 gelijkvloers hoofdrijbaan 80 of 100 km/u
  • 2x1 ongelijkvloers hoofdrijbaan 80 of 100 km/u
  • 2x2 ongelijkvloers hoofdrijbaan 80 of 100 km/u
  • Parallelwegen: parallelweg en vrij liggend fietspad aan westzijde
  • Parellelwegen: parellelweg westzijde en fietspad oostzijde.

Per oplossingsrichting hadden de deelnemers de mogelijkheid om hun mening, belangen en inzichten te delen. Over het algemeen valt in deze werksessie te concluderen dat de grootste angst van de bewoners van de ‘Goese Polder’ de toename van het verkeer en geluid is. Zij adviseren dan ook geluidsarm asfalt toe te passen en als het niet anders kan een geluidswal te plaatsen die past in het Zeeuwse landschap.

Wat betreft de maximale snelheid op de weg zijn de meeste deelnemers voor 80 km/u.  De voornaamste reden is om een aantrekkende werking en geluidstoename te beperken. Aan de andere kant pleiten een aantal deelnemers voor 100 km/u omdat de weg de belangrijkste noord-zuid verbinding vormt voor Zeeland.

De voorkeur ligt met name bij de eerste oplossingsrichting: 2x1 gelijkvloers hoofdrijbaan met 80 km/u. Hierbij wordt aangegeven dat er met een fysieke scheiding tussen de rijbanen gewerkt kan worden om de veiligheid te waarborgen. Er wordt wel aangegeven dat de voorkeur naar een ongelijkvloerse weg gaat als de hoeveelheid verkeer daarom vraagt. De meeste deelnemers willen geen 2x2 rijstroken, omdat het extra ruimte vraagt en dat ten koste gaat van de landbouw en de natuur.

Wat betreft de parallelwegen wil men dat de routes voor fietsers en het landbouwverkeer zoveel mogelijk gescheiden worden. De voorkeur gaat uit naar de optie waarbij beide routes aan verschillende kanten van de hoofdrijbaan komen te liggen.

Tijdens de werksessie kwam gedeputeerde Harry van der Maas ook aan het woord. Hij benadrukte hoe belangrijk het is dat er door alle zo actief en kritisch wordt meegedacht en gaf zijn complimenten daarvoor.

Werksessie 3: toetsingskader oplossingsrichtingen bespreken

De derde werksessie vond plaats op 9 september 2021. In deze werksessie werden de ontwerpen van de verschillende oplossingsrichtingen gedeeld en werd er uitgelicht hoe de verschillende oplossingsrichtingen scoren op het toetsingskader.

Na een korte terugblik op het proces tot nu toe brak het moment aan waarop de verschillende schetsen de revue passeerden. Per oplossingsrichting is er een schets ontworpen en werd er uitgelegd wat de oplossing inhoudt, wat de gevolgen zijn en hoe de oplossingsrichtingen van elkaar verschillen. Tijdens de toelichting waren er meerdere momenten waarop de deelnemers vragen konden stellen. Zo waren er vragen als ‘’Zijn er gevolgen voor de bereikbaarheid van Goes?’’, ‘’Wat betekent dit voor mijn uitzicht en woongenot?’’ en ‘’Wordt er rekening gehouden met een wildpassagetunnel?’’

Vervolgens werden de resultaten van het toetsingskader besproken. Door middel van het toetsingskader worden de oplossingsrichtingen getest op basis van onder andere verkeersveiligheid, doorstroming, intensiteit en capaciteit en slimme mobiliteit. Het toetsingskader is een hulpmiddel om inzicht te krijgen in het effect van de verschillende oplossingsrichtingen op de beoogde doelstelling en ambitie.

Op dit moment bevindt het proces zich aan het einde van stap 2. De verschillende oplossingsrichtingen worden ook voorgelegd aan de klankbordgroep en in het bestuurlijk overleg met de betrokken gemeenten. Vervolgens worden de oplossingsrichtingen door besproken en wordt in stap 3 een advies opgesteld voor .

De resultaten van stap 2 worden vastgelegd in een rapportage en van de oplossingsrichtingen wordt een visualisatie gemaakt. Stap 2 loopt van juni 2021 tot en met februari 2022. 

Op 16 december 2021 van 19.30 uur tot 21.30 uur vindt een (digitale) informatieavond over stap 2 plaats. Belanghebbende ontvangen een uitnodiging voor de informatieavond. Wilt u graag bij de informatieavond aanwezig zijn? Geef u dan op door uw naam en contactgegevens te sturen naar deltaweg@zeeland.nl