| Nog een STUK! | In oktober verschijnt een speciale (voor)leesbundel voor het vmbo: Nog een STUK!
In 2016 maakte de Leescoalitie voor vmbo-docenten Nederlands de bundel STUK! Twintig fragmenten om (voor) te lezen. Dit jaar brengen we in het kader van de campagne Lees met andermans ogen een vervolgbundel uit: Nog een STUK!
De bundel wordt gratis verspreid onder vmbo-docenten Nederlands, leraren in opleiding en educatief medewerkers van de bibliotheken. De fragmenten in deze bundel sluiten aan bij Lees met andermans ogen en laten leerlingen kijken door de ogen van leeftijdsgenoten die ziek zijn, een andere woonomgeving of herkomst hebben, illegaal zijn of in het verkeerde lichaam geboren zijn. In de bundel zijn ook lestips opgenomen, waarmee dieper kan worden ingegaan op de verschillende perspectieven in de fragmenten. | |
|
|
|
|
Onderzoeksnieuws | Fictie lezen leidt tot empathie,
of...?
Bestaat er een
oorzaak-gevolg-relatie tussen het lezen van fictie en het inlevingsvermogen?
Een meta-analyse van veertien experimentele studies laat een klein,
betekenisvol effect zien. Tegelijkertijd debatteren wetenschappers over de
gebruikte onderzoeksmethoden.
Verder lezen? Kijk op Leesmonitor
Recorddeelname voorleeswedstrijd
De Nationale Voorleeswedstrijd zette op de jubileumeditie een record neer. De landelijke dekking was in 25 jaar niet zo hoog. 52% van de Nederlandse basisscholen deed mee, goed voor een bereik van naar schatting 60% van de groep 7- en 8-leerlingen.
Verder lezen? Kijk op
Leesmonitor
Ouder leest vooral voor aan jong kind
Nederlandse ouders lezen vooral voor als hun kinderen jong zijn. 95% van de ouders leest ten minste wekelijks voor aan hun 0- tot 5-jarige kind; bij 13- tot 18-jarigen is dit gedaald naar 17%. Zowel vaders als moeders lezen minder voor aan oudere kinderen. Dit blijkt uit een onderzoek naar leesopvoeding dat mede door Stichting Lezen is geïnitieerd.
Verder lezen? Kijk op
Leesmonitor
|
|
|
|
|
| Kom naar Pabo Leest! | Pabo Leest! op 20 november in de Doelen te Rotterdam is het nieuwe symposium voor de leerkrachten van morgen. Aan de hand van het onderwerp leestijd volgen pabo-studenten lezingen en workshops van onder meer kinderboekenschrijvers Jaap Robben, Jacques Vriens, Janneke Schotveld en Hans en Monique Hagen. De kennis en ideeën die de deelnemers tijdens deze interessante en leerzame dag opdoen, kunnen zij direct toepassen op hun stagescholen en dragen bij aan de vormgeving van hun toekomstige lessen.
Kaarten kosten slechts € 25,- (incl. btw) en zijn te bestellen op www.paboleest.nl. Tickets zijn zowel individueel af te nemen als voor grotere groepen. Kijk voor meer informatie en het volledige programma op de website.
| |
|
|
|
|
| De Weddenschap | De Weddenschap 2018/2019
gaat in de week van 29 oktober van start met de landelijke aftrappen. De
inschrijving voor docenten en leesprofessionals is geopend. Kijk het nieuwe
filmpje en maak kennis met de leescoaches. | |
|
|
|
|
Nieuw verschenen onderzoekspublicaties | Dichter bij de schrijver, dichter bij lezen
Kinderen en
jongeren vinden het leuk en leerzaam als ze een schrijver in de klas krijgen.
Na afloop willen ze vaker boeken van deze schrijver lezen en zijn ze in het
algemeen gemotiveerder voor lezen. Docenten merken dat een schrijversbezoek
leerlingen aan het denken zet. Dit blijkt uit recent gepubliceerd onderzoek
naar de opbrengsten van het auteursbezoek, uitgevoerd door Oberon, in opdracht
van Stichting Lezen en De Schrijverscentrale.
Uit het
onderzoek Dichter bij de schrijver,
dichter bij lezen, de opbrengsten
van schrijversbezoeken in primair en voortgezet onderwijs (2018) blijkt dat wereldwijd
schrijvers worden uitgenodigd op scholen of andere plekken om lezen een impuls
te geven. De positieve impact van schrijversbezoeken op de leesbevordering
wordt door het onderzoek gestaafd. Naast een internationaal literatuuronderzoek, is er ook een uitgebreid gebruikersonderzoek uitgevoerd.
U kunt het rapport op de website inzien en downloaden.
Vraag maar raak!
Ouders en kinderen van 4 tot 6 jaar praten meer met elkaar tijdens het
lezen als boekjes worden uitgerust met vragen zoals ‘Wat zal er nu met Ekster
gebeuren?’ of ‘Waarom is Eend verdrietig?’ Hoewel het opnemen van dit soort
vragen geen direct effect heeft op het verhaalbegrip van kinderen, ondersteunt
het hen wel bij het leggen van verbanden tussen de verschillende gebeurtenissen
in het verhaal. Het toevoegen van inferentievragen aan prentenboeken kan ouders
helpen om interactief voor te lezen.
Dit blijkt uit een recent onderzoek van De Koning,
Wassenburg, Ganushchak, Krijnen en Van Steensel. De Koning e.a. onderzochten het effect van ingebouwde
inferentievragen in voorleesverhalen op de ouder-kindinteractie en het
verhaalbegrip. Door het stellen van dit soort vragen worden kinderen uitgedaagd
om tot een dieper begrip van de tekst te komen.
U kunt het rapport op de website inzien en downloaden. |
|
|
|
|