De nieuwsbrief van Stichting Lezen -
Lezen voor het leven
 Nog een STUK!
In oktober verschijnt een speciale (voor)leesbundel voor het vmbo: Nog een STUK!
In 2016 maakte de Leescoalitie voor vmbo-docenten Nederlands de bundel STUK! Twintig fragmenten om (voor) te lezen. Dit jaar brengen we in het kader van de campagne Lees met andermans ogen een vervolgbundel uit: Nog een STUK!
De bundel wordt gratis verspreid onder vmbo-docenten Nederlands, leraren in opleiding en educatief medewerkers van de bibliotheken. De fragmenten in deze bundel sluiten aan bij Lees met andermans ogen en laten leerlingen kijken door de ogen van leeftijdsgenoten die ziek zijn, een andere woonomgeving of herkomst hebben, illegaal zijn of in het verkeerde lichaam geboren zijn. In de bundel zijn ook lestips opgenomen, waarmee dieper kan worden ingegaan op de verschillende perspectieven in de fragmenten.
Lees verder
 Onderzoeksnieuws
Fictie lezen leidt tot empathie, of...?
Bestaat er een oorzaak-gevolg-relatie tussen het lezen van fictie en het inlevingsvermogen? Een meta-analyse van veertien experimentele studies laat een klein, betekenisvol effect zien. Tegelijkertijd debatteren wetenschappers over de gebruikte onderzoeksmethoden.
Verder lezen? Kijk op Leesmonitor

Recorddeelname voorleeswedstrijd

De Nationale Voorleeswedstrijd zette op de jubileumeditie een record neer. De landelijke dekking was in 25 jaar niet zo hoog. 52% van de Nederlandse basisscholen deed mee, goed voor een bereik van naar schatting 60% van de groep 7- en 8-leerlingen.
Verder lezen? Kijk op Leesmonitor 

Ouder leest vooral voor aan jong kind
Nederlandse ouders lezen vooral voor als hun kinderen jong zijn. 95% van de ouders leest ten minste wekelijks voor aan hun 0- tot 5-jarige kind; bij 13- tot 18-jarigen is dit gedaald naar 17%. Zowel vaders als moeders lezen minder voor aan oudere kinderen. Dit blijkt uit een onderzoek naar leesopvoeding dat mede door Stichting Lezen is geïnitieerd.
Verder lezen? Kijk op Leesmonitor 

 Kom naar Pabo Leest!
Pabo Leest! op 20 november in de Doelen te Rotterdam is het nieuwe symposium voor de leerkrachten van morgen. Aan de hand van het onderwerp leestijd volgen pabo-studenten lezingen en workshops van onder meer kinderboekenschrijvers Jaap Robben, Jacques Vriens, Janneke Schotveld en Hans en Monique Hagen. De kennis en ideeën die de deelnemers tijdens deze interessante en leerzame dag opdoen, kunnen zij direct toepassen op hun stagescholen en dragen bij aan de vormgeving van hun toekomstige lessen.
Kaarten kosten slechts € 25,- (incl. btw) en zijn te bestellen op www.paboleest.nl. Tickets zijn zowel individueel af te nemen als voor grotere groepen. Kijk voor meer informatie en het volledige programma op de website.
Pabo Leest!
 De Weddenschap
De Weddenschap 2018/2019 gaat in de week van 29 oktober van start met de landelijke aftrappen. De inschrijving voor docenten en leesprofessionals is geopend. Kijk het nieuwe filmpje en maak kennis met de leescoaches. 
Lees verder
 Nieuw verschenen onderzoekspublicaties
Dichter bij de schrijver, dichter bij lezen

Kinderen en jongeren vinden het leuk en leerzaam als ze een schrijver in de klas krijgen. Na afloop willen ze vaker boeken van deze schrijver lezen en zijn ze in het algemeen gemotiveerder  voor lezen.  Docenten merken dat een schrijversbezoek leerlingen aan het denken zet. Dit blijkt uit recent gepubliceerd onderzoek naar de opbrengsten van het auteursbezoek, uitgevoerd door Oberon, in opdracht van Stichting Lezen en De Schrijverscentrale.

Uit het onderzoek Dichter bij de schrijver, dichter bij lezen,  de opbrengsten van schrijversbezoeken in primair en voortgezet onderwijs (2018) blijkt dat wereldwijd schrijvers worden uitgenodigd op scholen of andere plekken om lezen een impuls te geven. De positieve impact van schrijversbezoeken op de leesbevordering wordt door het onderzoek gestaafd. Naast een internationaal literatuuronderzoek, is er ook een uitgebreid gebruikersonderzoek uitgevoerd.  
U kunt het rapport op de website inzien en downloaden.

Vraag maar raak!

Ouders en kinderen van 4 tot 6 jaar praten meer met elkaar tijdens het lezen als boekjes worden uitgerust met vragen zoals ‘Wat zal er nu met Ekster gebeuren?’ of ‘Waarom is Eend verdrietig?’ Hoewel het opnemen van dit soort vragen geen direct effect heeft op het verhaalbegrip van kinderen, ondersteunt het hen wel bij het leggen van verbanden tussen de verschillende gebeurtenissen in het verhaal. Het toevoegen van inferentievragen aan prentenboeken kan ouders helpen om interactief voor te lezen.

Dit blijkt uit een recent onderzoek van De Koning, Wassenburg, Ganushchak, Krijnen en Van Steensel. De Koning e.a. onderzochten het effect van ingebouwde inferentievragen in voorleesverhalen op de ouder-kindinteractie en het verhaalbegrip. Door het stellen van dit soort vragen worden kinderen uitgedaagd om tot een dieper begrip van de tekst te komen.
U kunt het rapport op de website inzien en downloaden.
  

Deze nieuwsbrief is verstuurd naar . Klik om uw voorkeuren te beheren of om uzelf uit te schrijven.

© 2018 Stichting Lezen - www.lezen.nl - Tel 020 6230566
Verzorgd door MailingLijst