| € 3 miljoen voor gezinsaanpak in nieuwe subsidieronde TmmT | Voor Kunst van Lezen is de aanpak van taalarme gezinnen een
speerpunt. Met deze gezinsaanpak worden ouders ondersteund om hun kinderen een
rijke en stimulerende taalomgeving te bieden. Het landelijke actieprogramma Tel
mee met Taal heeft voor dit jaar drie miljoen euro gereserveerd voor aanvragen
gericht op laagtaalvaardige ouders. Vanaf zaterdag 1 juni 2019 kunt u een
aanvraag doen. De Bibliotheek is dit keer geen verplichte samenwerkingspartner.
We moedigen u aan daarom zelf het initiatief te nemen. | |
|
|
|
|
Ouders ervaren aanwezigheid BoekStartcoach als plezierig | Op het consultatiebureau je kindje laten meten, wegen en
onderzoeken, en tegelijkertijd informatie krijgen over hoe je het beste kunt
voorlezen – het werkt.
Inmiddels werken op 85 consultatiebureaus (via 54
lokale bibliotheken) BoekStartcoaches die ouders op een laagdrempelige manier
benaderen om hen te informeren over het belang van voorlezen. Het doel is om
laaggeletterdheid op een zo vroeg mogelijk moment in de ontwikkeling te
ondervangen. | |
| |
|
|
|
| Werkt de VoorleesExpress? | In gezinnen die meedoen aan de VoorleesExpress wordt
de leesomgeving thuis en de taalontwikkeling verrijkt, zo blijkt uit een
effectstudie van de Erasmus Universiteit Rotterdam in opdracht van Stichting
Lezen. Ouders gaan naar eigen zeggen vaker voorlezen en de boekenkennis en het
verhaalbegrip van kinderen groeien. | |
|
|
|
|
Onderzoek jeugdcollecties op bibliotheken en scholen | Hoe ziet de optimale jeugdcollectie eruit? Om deze
vraag te beantwoorden hebben Stichting Lezen en de Koninklijke Bibliotheek (KB)
een onderzoek laten uitvoeren om te kijken wat de beste omvang en samenstelling
van jeugdcollecties in Nederland is. Het rapport Naar optimale
jeugdcollecties op bibliotheken en scholen is op 26 maart
gepresenteerd tijdens de landelijke collectiemiddag. | |
| |
|
|
|
| Inzicht in leesgedrag en leessmaak van jongeren | Harry Mulisch, Tim Krabbé en W.F. Hermans zijn de drie
meest gelezen auteurs in de examenklassen van het havo en vwo. Maar betekent
dit ook dat ze het meest geliefd zijn? Dit valt te lezen in het rapport De
praktijk van de leeslijst van Jeroen Dera (Radboud Universiteit Nijmegen). Hij
heeft onderzocht welke titels en auteurs voor de lijst worden gelezen door
jongeren uit de examenklassen havo/vwo. Daarnaast vroeg hij de scholieren hoe
zij de boeken waarderen. Het onderzoek levert nuttige gegevens op over het
leesgedrag en de leessmaak van jongeren. | |
|
|
|
|