De Kunst van Lezen nieuwsbrief -
Kunst van Lezen
Kunst van Lezen nieuwsbrief

Nieuwsbrief voor directies en management

Met deze nieuwsbrief informeren we u wanneer we nieuws hebben op strategisch niveau over leesbevordering in het algemeen en het programma Kunst van Lezen (Stichting Lezen en de Koninklijke Bibliotheek) in het bijzonder. Heeft u de strategische nieuwsbrief doorgestuurd gekregen en wilt u deze voortaan persoonlijk ontvangen? Abonneer u dan hier.

 € 3 miljoen voor gezinsaanpak in nieuwe subsidieronde TmmT
Voor Kunst van Lezen is de aanpak van taalarme gezinnen een speerpunt. Met deze gezinsaanpak worden ouders ondersteund om hun kinderen een rijke en stimulerende taalomgeving te bieden. Het landelijke actieprogramma Tel mee met Taal heeft voor dit jaar drie miljoen euro gereserveerd voor aanvragen gericht op laagtaalvaardige ouders. Vanaf zaterdag 1 juni 2019 kunt u een aanvraag doen. De Bibliotheek is dit keer geen verplichte samenwerkingspartner. We moedigen u aan daarom zelf het initiatief te nemen. 
Lees verder
 Ouders ervaren aanwezigheid BoekStartcoach als plezierig
Op het consultatiebureau je kindje laten meten, wegen en onderzoeken, en tegelijkertijd informatie krijgen over hoe je het beste kunt voorlezen – het werkt.
Inmiddels werken op 85 consultatiebureaus (via 54 lokale bibliotheken) BoekStartcoaches die ouders op een laagdrempelige manier benaderen om hen te informeren over het belang van voorlezen. Het doel is om laaggeletterdheid op een zo vroeg mogelijk moment in de ontwikkeling te ondervangen. 
Lees verder
 Werkt de VoorleesExpress?
In gezinnen die meedoen aan de VoorleesExpress wordt de leesomgeving thuis en de taalontwikkeling verrijkt, zo blijkt uit een effectstudie van de Erasmus Universiteit Rotterdam in opdracht van Stichting Lezen. Ouders gaan naar eigen zeggen vaker voorlezen en de boekenkennis en het verhaalbegrip van kinderen groeien. 
Lees verder
 Onderzoek jeugdcollecties op bibliotheken en scholen
Hoe ziet de optimale jeugdcollectie eruit? Om deze vraag te beantwoorden hebben Stichting Lezen en de Koninklijke Bibliotheek (KB) een onderzoek laten uitvoeren om te kijken wat de beste omvang en samenstelling van jeugdcollecties in Nederland is. Het rapport Naar optimale jeugdcollecties op bibliotheken en scholen is op 26 maart gepresenteerd tijdens de landelijke collectiemiddag. 
Lees verder
 Inzicht in leesgedrag en leessmaak van jongeren
Harry Mulisch, Tim Krabbé en W.F. Hermans zijn de drie meest gelezen auteurs in de examenklassen van het havo en vwo. Maar betekent dit ook dat ze het meest geliefd zijn? Dit valt te lezen in het rapport De praktijk van de leeslijst van Jeroen Dera (Radboud Universiteit Nijmegen). Hij heeft onderzocht welke titels en auteurs voor de lijst worden gelezen door jongeren uit de examenklassen havo/vwo. Daarnaast vroeg hij de scholieren hoe zij de boeken waarderen. Het onderzoek levert nuttige gegevens op over het leesgedrag en de leessmaak van jongeren. 
Lees verder
Deze nieuwsbrief is verstuurd naar . Klik om uw voorkeuren te beheren of om uzelf uit te schrijven.

© 2019 Kunst van Lezen - www.kunstvanlezen.nl
Verzorgd door MailingLijst