| Lezen 2, 2020 | In de nieuwe Lezen een uitgebreid interview met de
veelvuldig bekroonde literaire alleskunner Edward van de Vendel. Zijn credo:
‘Wie kinderliteratuur schrijft, kiest niet alleen voor literatuur, maar ook voor
kinderen.’
Verder een reportage over een schrijversbezoek aan een
school. Kinderboekenambassadeur Manon Sikkel en Schoolschrijver-ambassadeur Abdelkader Benali weten hoe een
vonk op een klas kan overslaan.
Creatieve duizendpoot Lisette ma Neza vertelt over haar
passie voor taal en Mia Stokmans over haar publicatie Lezen doe je samen. Dat en nog veel meer in de nieuwe editie van
het tijdschrift Lezen. | |
|
|
|
|
| Webinar De doorgaande leeslijn | Naar aanleiding
van het verschijnen van De doorgaande leeslijn organiseerde
Stichting Lezen vorige week een webinar. Maar liefst 1.350 belangstellende
schreven zich in van wie er bijna 1.000 het webinar hebben gevolgd.
Het webinar
begon met een prachtige animatie van Rogier Wieland die al meer dan 600 maal is
gedownload.
Hierna gaven
verschillende experts hun visie op een doorgaande leeslijn waarin leesplezier
en leesmotivatie het uitgangspunt zijn. Het webinar over de doorgaande leeslijn is tot 1 oktober 2020 terug te kijken via ons Youtube kanaal.
Downloaden en bestellen
U kunt de publicatie De doorgaande leeslijn via de site downloaden. Heeft
u liever een papieren exemplaar dan kunt u dit tegen verzendkosten bestellen
door te mailen naar bestellingen@lezen.nl.
| |
|
|
|
|
| Leeskalender voor het vo | Deze
week ontvangen alle docenten Nederlands in het voortgezet onderwijs de Leeskalender voor het vo. De
leeskalender die zichtbaar voor iedereen in het klaslokaal kan worden
opgehangen bevat informatie over leesbevorderende campagnes. Per maand staat er een campagne centraal. Ook bevat de kalender
terugkerende items, zoals het boek en de website van de maand, een wedstrijd rond
een talig of literair thema, verjaardagen van schrijvers en boekentips bij
themadagen. Gedichten en losse illustraties verlevendigen deze muurkalender.
Voor
wie de kalender niet ontvangen heeft: de kalender is zolang de voorraad strekt
tegen verzendkosten te bestellen bij Stichting Lezen. | |
|
|
|
|
Vakantielezen | Ook dit jaar biedt Stichting Lezen met steun van
Stichting de Versterking het project Vakantielezen aan. Er kunnen maar liefst
7.500 kinderen uit groep 3 en 4 in krimp- en anticipeerregio’s deelnemen aan
het project. In de eerste week van juni hebben de bibliotheken
Vakantieleestassen ontvangen voor de 7.500 kinderen uit groep 3 en groep 4 die
meedoen aan het project. De deelnemende kinderen krijgen hun Vakantieleestas
met een leesboek, een moppenboek, een Zomertopboek, een leeslijst en een flyer
voor ouders via school. Naast de projectdeelnemers zijn er voor nog 15.000
kinderen losse Vakantieleestasjes besteld. De inschrijving voor dit jaar is
gesloten. Vanwege
corona is er dit jaar geen feestelijke
aftrap van Vakantielezen. Wel maakte kinderboekenambassadeur Manon Sikkel speciaal voor ouders een fimpje over het belang van Vakantielezen. | |
|
|
|
|
Winnaar De Inktaap | Auteur Nina Polak heeft met haar roman Gebrek is een groot woord De Inktaap 2020 gewonnen.
Polak werd genomineerd voor de literaire jongerenprijs dankzij het winnen van
de BNG Bank Literatuurprijs 2018. Op 15 juni werd bekendgemaakt dat Polak de
prijs heeft gewonnen in de speciale podcastserie van De Inktaap, die te
beluisteren is via Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts en de website. In totaal lazen 1.187 juryleden deze editie
de genomineerde titels en kozen Polaks boek als winnaar. | |
| |
|
|
|
| VakantieBieb voor iedereen | De VakantieBieb komt eraan, hét zomercadeautje van de Bibliotheek! Deze
zomer verschijnt de app in een nieuw jasje en kun je e-books én luisterboeken
lezen. Voor leerlingen van het basisonderwijs zijn onder andere SuperDolfje van Paul van Loon en Dummie de Mummie en de gouden scarabee van Tosca
Menten beschikbaar. Voor leerlingen van het voortgezet onderwijs titels
zoals Muggenland van David Arnold en Festival van Iris
Hermans. De app is toegankelijk voor iedereen, dus ook als leerlingen géén
lid zijn van de Bibliotheek. Houd voor de verschijningsdatum de berichtgeving
van de Bibliotheek in de gaten. |
|
|
|
|
Geef een prentenboek cadeau: Woeste Willem | Op
vrijdag 12 juni is de leesbevorderingscampagne Geef een prentenboek cadeau 2020
gestart. Woeste Willem van Ingrid
& Dieter Schubert, het centrale boek van de campagne, is voor € 2,50 te
koop in de boekhandel. Doel van de actie is om alle kinderen in Nederland en
Vlaanderen te laten opgroeien tussen de mooiste boeken uit de jeugdliteratuur. Om
het prentenboek toegankelijk te maken voor alle kinderen heeft stichting
VoorleesExpress het initiatief genomen om er audio-vertalingen van te maken. De
ruim twintig audio-vertalingen zijn gratis te beluisteren via
prentenboekeninalletalen.nl. | |
| |
|
|
|
| Lezen met BoekStart en de Bibliotheek op school werkt | Met de landelijke leesbevorderingsprogramma’s BoekStart en de
Bibliotheek op school stimuleren we
kinderen van jongs af aan om te lezen. Op die manier willen we leesplezier
bevorderen en laaggeletterdheid voorkomen. In onze brochure Lezen met BoekStart en de Bibliotheek op
school werkt beschrijven we wat in 2019 het bereik is van de twee
leesbevorderingsprogramma’s en hoe het leesbevorderingsnetwerk eruitziet. Deze
brochure is een herziening van Kunst van
Lezen werkt. | |
|
|
|
|
Kwestie van Lezen: leesmotivatie in het onderwijs | Nederlandse leerlingen behoren wereldwijd tot de beste én tegelijkertijd
minst gemotiveerde lezers. Inzetten op leesmotivatie: hoe doe je dat?
Makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk. In de nieuwe Kwestie van Lezen (nr. 17) worden handvatten geboden. In de Kwestie van Lezen reeks beschrijven we wat de resultaten van
wetenschappelijk onderzoek naar (voor)lezen betekenen voor de werkvloer,
voorzien van praktische tips.
| |
| |
|
|
|
| Jubileum 10 jaar De Weddenschap: ‘Lezen doe je samen’ | Stichting Lezen is blij dat weer drie fantastische leescoaches
bereid zijn om jongeren te stimuleren te gaan lezen. Famke Louise, Jeangu
Macrooy en Dio zijn er klaar voor om komend seizoen de uitdaging aan te gaan.
De inschrijvingen voor scholen zijn gestart. Tot 1 juli kunnen docenten zich aanmelden en
aangeven met hoeveel klassen ze mee gaan doen. Wie zich aanmeldt voor 1 juli
krijgt gratis een jubileumpakket toegestuurd met daarin poster en boekenleggers
van De Weddenschap. Peter van Duijvenboden (Teamleider projectontwikkeling en
innovatie Stichting Lezen): ‘Aarzelende lezers zijn gebaat bij een community
die uitstraalt dat lezen er gewoon bij hoort. We willen daarom bij tien jaar De
Weddenschap nadrukkelijk inzetten op docenten en directies en het liefst ook
ouders. Zien lezen doet lezen.’ | |
|
|
|
|
Nieuw verschenen onderzoekspublicatie: Leesbevordering op de pabo | In
opdracht van Stichting Lezen hebben Oberon en MK onderzoek + advies opnieuw
gegevens verzameld bij 28 pabo’s (67% van het totaal) over de plaats van
leesbevordering in het curriculum. De laatste keer was in 2014. De resultaten
uit het onderzoek stemmen optimistisch: net als in 2014 besteedt elke pabo
aandacht aan leesbevordering. Op twee derde van de pabo’s is jeugdliteratuur
een zelfstandig onderdeel in de opleiding en de overige pabo’s integreren
jeugdliteratuur in andere vakken. De populairste werkvormen die onderwezen
worden, zijn: interactief voorlezen, vrij lezen en boekpromotie. | |
|
|
|
|
| Wetenschappelijk congres: De nieuwe lezer | Op
10 december 2020 organiseert Stichting Lezen het wetenschappelijk congres ‘De
nieuwe lezer: lezen in het digitale tijdperk’. Op deze dag staan de nieuwe
ontwikkelingen in het media- en leeslandschap centraal. Er wordt nog steeds
gelezen, maar anders. We gaan die
dag in op het lezen zelf: hoe ziet het lezen er in het digitale tijdperk uit?
Wat zijn de verschillen tussen het lezen van papieren boeken en digitale
boeken? Staat het ‘diep lezen’ onder druk en zijn nieuwe technologieën een
bedreiging of een verrijking voor het lezen?
Tijdens
het hoofdprogramma zal Inge van de Ven (Tilburg University) een lezing geven
over oppervlakkig vs. diep (digitaal) lezen en Dan Hassler-Forest (Universiteit
Utrecht) over de huidige mediacultuur. Daarnaast presenteren verschillende
experts hun onderzoeksresultaten die aansluiten bij het thema. Binnenkort
kunnen we hier meer over vertellen en de sprekers introduceren. | |
|
|
|
|