De nieuwsbrief van Stichting Lezen -
Stichting lezen logo
Lezen voor het leven
 Lezen 2, 2020
In de nieuwe Lezen een uitgebreid interview met de veelvuldig bekroonde literaire alleskunner Edward van de Vendel. Zijn credo: ‘Wie kinderliteratuur schrijft, kiest niet alleen voor literatuur, maar ook voor kinderen.’
Verder een reportage over een schrijversbezoek aan een school. Kinderboekenambassadeur Manon Sikkel en Schoolschrijver-ambassadeur Abdelkader Benali weten hoe een vonk op een klas kan overslaan.
Creatieve duizendpoot Lisette ma Neza vertelt over haar passie voor taal en Mia Stokmans over haar publicatie Lezen doe je samen. Dat en nog veel meer in de nieuwe editie van het tijdschrift Lezen.
Lees verder
 Webinar De doorgaande leeslijn
Naar aanleiding van het verschijnen van De doorgaande leeslijn organiseerde Stichting Lezen vorige week een webinar. Maar liefst 1.350 belangstellende schreven zich in van wie er bijna 1.000 het webinar hebben gevolgd.
Het webinar begon met een prachtige animatie van Rogier Wieland die al meer dan 600 maal is gedownload.  

Hierna gaven verschillende experts hun visie op een doorgaande leeslijn waarin leesplezier en leesmotivatie het uitgangspunt zijn. Het webinar over de doorgaande leeslijn is tot 1 oktober 2020 terug te kijken via ons Youtube kanaal.

Downloaden en bestellen
U kunt de publicatie De doorgaande leeslijn via de site downloaden. Heeft u liever een papieren exemplaar dan kunt u dit tegen verzendkosten bestellen door te mailen naar bestellingen@lezen.nl. 
Download of bestel De doorgaande leeslijn
 Leeskalender voor het vo
Deze week ontvangen alle docenten Nederlands in het voortgezet onderwijs de Leeskalender voor het vo. De leeskalender die zichtbaar voor iedereen in het klaslokaal kan worden opgehangen bevat informatie over leesbevorderende campagnes. Per maand staat er een campagne centraal. Ook bevat de kalender terugkerende items, zoals het boek en de website van de maand, een wedstrijd rond een talig of literair thema, verjaardagen van schrijvers en boekentips bij themadagen. Gedichten en losse illustraties verlevendigen deze muurkalender.
Voor wie de kalender niet ontvangen heeft: de kalender is zolang de voorraad strekt tegen verzendkosten te bestellen bij Stichting Lezen.
Download of bestel de kalender
 Vakantielezen
Ook dit jaar biedt Stichting Lezen met steun van Stichting de Versterking het project Vakantielezen aan. Er kunnen maar liefst 7.500 kinderen uit groep 3 en 4 in krimp- en anticipeerregio’s deelnemen aan het project. In de eerste week van juni hebben de bibliotheken Vakantieleestassen ontvangen voor de 7.500 kinderen uit groep 3 en groep 4 die meedoen aan het project. De deelnemende kinderen krijgen hun Vakantieleestas met een leesboek, een moppenboek, een Zomertopboek, een leeslijst en een flyer voor ouders via school. Naast de projectdeelnemers zijn er voor nog 15.000 kinderen losse Vakantieleestasjes besteld. De inschrijving voor dit jaar is gesloten. Vanwege corona is er dit jaar geen  feestelijke aftrap van Vakantielezen. Wel maakte kinderboekenambassadeur  Manon Sikkel speciaal voor ouders een fimpje over het belang van Vakantielezen.
Bekijk het filmpje van Manon Sikkel
 Winnaar De Inktaap
Auteur Nina Polak heeft met haar roman Gebrek is een groot woord De Inktaap 2020 gewonnen. Polak werd genomineerd voor de literaire jongerenprijs dankzij het winnen van de BNG Bank Literatuurprijs 2018. Op 15 juni werd bekendgemaakt dat Polak de prijs heeft gewonnen in de speciale podcastserie van De Inktaap, die te beluisteren is via SpotifyApple PodcastsGoogle Podcasts en de website. In totaal lazen 1.187 juryleden deze editie de genomineerde titels en kozen Polaks boek als winnaar.
Lees verder
 VakantieBieb voor iedereen
De VakantieBieb komt eraan, hét zomercadeautje van de Bibliotheek! Deze zomer verschijnt de app in een nieuw jasje en kun je e-books én luisterboeken lezen. Voor leerlingen van het basisonderwijs zijn onder andere SuperDolfje van Paul van Loon en Dummie de Mummie en de gouden scarabee van Tosca Menten beschikbaar. Voor leerlingen van het voortgezet onderwijs titels zoals Muggenland van David Arnold en Festival van Iris Hermans. De app is toegankelijk voor iedereen, dus ook als leerlingen géén lid zijn van de Bibliotheek. Houd voor de verschijningsdatum de berichtgeving van de Bibliotheek in de gaten.
 Geef een prentenboek cadeau: Woeste Willem
Op vrijdag 12 juni is de leesbevorderingscampagne Geef een prentenboek cadeau 2020 gestart. Woeste Willem van Ingrid & Dieter Schubert, het centrale boek van de campagne, is voor € 2,50 te koop in de boekhandel. Doel van de actie is om alle kinderen in Nederland en Vlaanderen te laten opgroeien tussen de mooiste boeken uit de jeugdliteratuur. Om het prentenboek toegankelijk te maken voor alle kinderen heeft stichting VoorleesExpress het initiatief genomen om er audio-vertalingen van te maken. De ruim twintig audio-vertalingen zijn gratis te beluisteren via prentenboekeninalletalen.nl. 
Lees verder
 Lezen met BoekStart en de Bibliotheek op school werkt
Met de landelijke leesbevorderingsprogramma’s BoekStart en de Bibliotheek op school stimuleren we kinderen van jongs af aan om te lezen. Op die manier willen we leesplezier bevorderen en laaggeletterdheid voorkomen. In onze brochure Lezen met BoekStart en de Bibliotheek op school werkt beschrijven we wat in 2019 het bereik is van de twee leesbevorderingsprogramma’s en hoe het leesbevorderingsnetwerk eruitziet. Deze brochure is een herziening van Kunst van Lezen werkt
Lees verder
 Kwestie van Lezen: leesmotivatie in het onderwijs
Nederlandse leerlingen behoren wereldwijd tot de beste én tegelijkertijd minst gemotiveerde lezers. Inzetten op leesmotivatie: hoe doe je dat? Makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk. In de nieuwe Kwestie van Lezen (nr. 17) worden handvatten geboden. In de Kwestie van Lezen reeks beschrijven we wat de resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar (voor)lezen betekenen voor de werkvloer, voorzien van praktische tips.
Lees verder
 Jubileum 10 jaar De Weddenschap: ‘Lezen doe je samen’
Stichting Lezen is blij dat weer drie fantastische leescoaches bereid zijn om jongeren te stimuleren te gaan lezen. Famke Louise, Jeangu Macrooy en Dio zijn er klaar voor om komend seizoen de uitdaging aan te gaan. De inschrijvingen voor scholen zijn gestart. Tot 1 juli kunnen docenten zich aanmelden en aangeven met hoeveel klassen ze mee gaan doen. Wie zich aanmeldt voor 1 juli krijgt gratis een jubileumpakket toegestuurd met daarin poster en boekenleggers van De Weddenschap. Peter van Duijvenboden (Teamleider projectontwikkeling en innovatie Stichting Lezen): ‘Aarzelende lezers zijn gebaat bij een community die uitstraalt dat lezen er gewoon bij hoort. We willen daarom bij tien jaar De Weddenschap nadrukkelijk inzetten op docenten en directies en het liefst ook ouders. Zien lezen doet lezen.’
Lees verder
 Nieuw verschenen onderzoekspublicatie: Leesbevordering op de pabo
In opdracht van Stichting Lezen hebben Oberon en MK onderzoek + advies opnieuw gegevens verzameld bij 28 pabo’s (67% van het totaal) over de plaats van leesbevordering in het curriculum. De laatste keer was in 2014. De resultaten uit het onderzoek stemmen optimistisch: net als in 2014 besteedt elke pabo aandacht aan leesbevordering. Op twee derde van de pabo’s is jeugdliteratuur een zelfstandig onderdeel in de opleiding en de overige pabo’s integreren jeugdliteratuur in andere vakken. De populairste werkvormen die onderwezen worden, zijn: interactief voorlezen, vrij lezen en boekpromotie. 
Lees verder
 Wetenschappelijk congres: De nieuwe lezer
Op 10 december 2020 organiseert Stichting Lezen het wetenschappelijk congres ‘De nieuwe lezer: lezen in het digitale tijdperk’. Op deze dag staan de nieuwe ontwikkelingen in het media- en leeslandschap centraal. Er wordt nog steeds gelezen, maar anders. We gaan die dag in op het lezen zelf: hoe ziet het lezen er in het digitale tijdperk uit? Wat zijn de verschillen tussen het lezen van papieren boeken en digitale boeken? Staat het ‘diep lezen’ onder druk en zijn nieuwe technologieën een bedreiging of een verrijking voor het lezen?

Tijdens het hoofdprogramma zal Inge van de Ven (Tilburg University) een lezing geven over oppervlakkig vs. diep (digitaal) lezen en Dan Hassler-Forest (Universiteit Utrecht) over de huidige mediacultuur. Daarnaast presenteren verschillende experts hun onderzoeksresultaten die aansluiten bij het thema. Binnenkort kunnen we hier meer over vertellen en de sprekers introduceren.  
Kijk hier voor meer informatie
Facebook sl  Twitter sl

Deze nieuwsbrief is verstuurd naar . Klik om uw voorkeuren te beheren of om uzelf uit te schrijven.

© 2020 Stichting Lezen - www.lezen.nl - Tel 020 6230566
Verzorgd door MailingLijst