| Vooraankondiging: Sōsaku hanga. Creatieve prentkunt uit Japan in Japanmuseum SieboldHuis | 17 december 2021
- 13 maart 2022 | Van 17 december 2021 t/m 13 maart 2022 toont Japanmuseum SieboldHuis ‘Sōsaku hanga. Creatieve prentkunst uit Japan’. Zo’n honderd werken van de sōsaku hanga-beweging tonen de ontwikkeling van de ‘creatieve prentkunst’ in Japan. Voor het eerst in Europa wordt er een tentoonstelling gewijd aan deze stroming waarbij de creatieve autonomie van de Japanse prentkunstenaars centraal staat. ‘Sōsaku hanga’ is een must voor zowel liefhebbers van traditionele prenten, als voor kenners van moderne kunst.
Houtblokprenten worden al sinds de 17e eeuw in Japan gemaakt. Bij de oorspronkelijke houtsnede werkten meerdere ambachtslieden in opdracht van een uitgever. De uitgever bepaalde het onderwerp of thema van de prent, de kunstenaar maakte het ontwerp, de bloksnijder sneed het ontwerp uit het houtblok en de drukker maakte de afdruk op papier. Maar in de 20ste eeuw kwam er een omslag in de kijk op traditionele Japanse prentkunst, toen Yamamoto Kanae (1882-1946) in 1904 als eerste in Japan een houtsnede geheel zelf maakte: van ontwerp tot druk. Kanae beschouwde de Japanse houtsnede als meer dan een vorm van reproductie en zag de prent als kunst. Hiermee werd de nieuwe interpretatie van de Japanse houtsnede geboren: de creatieve prentkunst oftewel sōsaku hanga.
Sōsaku
hanga: een unieke moderne Japanse kunstvorm
Kanae’s visie sprak andere kunstenaars aan. Deze
jonge mensen waren op zoek naar hun eigen vrijheid, zelfexpressie en
individuele stijl. In tegenstelling tot eerdere generaties volgden zij niet
langer de stijl van hun leermeester. Het was voor veel van deze sōsaku hanga-kunstenaars
belangrijk om zelf een prent te ontwerpen én te produceren én uit te geven. Ze experimenteerden met drukmaterialen,
lieten het traditionele 19e-eeuwse prentformaat los en combineerden
technieken van houtsneden en lithografie. In hun
werk verkennen en beantwoorden de kunstenaars hun vragen en ideeën rondom de
traditie en moderniteit van Japan. De creatieve prenten hebben verrassende
lijnen en tonen bekende en minder bekende Japanse thema’s en alledaagse
onderwerpen. Neem het werk van Tobari Kogan met een vrouw in kimono voor de
spiegel, of de prent van Kawanishi Hide van twee meisjes in een schiettent. Ook
zijn er traditionele Japanse prent-thema’s zoals landschappen en schoonheden te
zien. De iconische berg Fuji met besneeuwde top wordt ditmaal modern en stilistisch
weergegeven in de prent van Kawabata Ryushi. De sociale en culturele ontwikkelingen
en de modernisering van Japan worden ook in beeld gebracht, bijvoorbeeld in de
prent van Koizumi Kishio, waarbij moderne gebouwen aan de rivieroever bij de
Sukiya-brug staan. Daarnaast zijn er ook impressies van moderne architectuur en
westerse invloeden in het dagelijks leven te zien in de creatieve prenten in
Japanmuseum SieboldHuis.
‘Sōsaku hanga’ geeft een chronologisch overzicht van de ontwikkeling van de creatieve prentkunst in Japan in de 20e eeuw met honderd prenten van de belangrijkste sōsaku hanga-kunstenaars. Alle werken komen uit de collectie Nihon no hanga. Deze tentoonstelling is het eerste deel van een tweeluik over de ontwikkeling van de prentkunst in de 20e eeuw. In 2022 volgt na de creatieve prentkunst een tentoonstelling over shin hanga (nieuwe prentkunst) uit binnen- en buitenlandse collecties.
| |
| Catalogus en activiteiten | Bij deze tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus, geschreven door Maureen de Vries. Daarnaast biedt een veelzijdig activiteitenprogramma verdere verdieping in de Japanse creatieve prentkunst. Meer informatie over de tentoonstelling, activiteiten en toegangskaarten: www.sieboldhuis.org. | |
| Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door: | Tjerk Jan Buchter Fonds - Prins Bernhard Cultuurfonds, Zabawas, Ailion Foundation, Takeda Nederland B.V. en Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | |
| | Voor de spiegel | Tobari Kogan (1882-1922), 1914. Collectie Nihon no hanga, Amsterdam. | |
| | Meisjes van de schietgalerij | Kawanishi Hide (1894-1965), 1933. Collectie Nihon no hanga, Amsterdam.
| |
| | Sneeuw op een berg in de verte | Kawabata Ryūshi (1885-1966), 1916. Collectie Nihon no hanga, Amsterdam. | |
| | Rivieroever bij Sukiya-brug | Uit de serie 'Honderd gezichten op Groter Tokyo in de Shōwa periode.
Koizumi Kishio (1893-1945), 1935. Collectie Nihon no hanga Amsterdam. | |
| | Portret van Hagiwara Sakutarō | Onchi Kōshirō (1891-1955), 1943, Collectie Nihon no hanga Amsterdam
| |
| Over Japanmuseum SieboldHuis | Japanmuseum
SieboldHuis biedt in een historisch Hollands huis aan het Rapenburg in Leiden
het mooiste uit het oude Japan: prenten, lakwerk, keramiek, fossielen,
herbaria, geprepareerde dieren, kleding, oude landkaarten en honderden
andere schatten. Alle objecten zijn tussen 1823 en 1829 verzameld door Philipp Franz von Siebold, een
Beierse arts in Nederlandse dienst.
Bezoekersinformatie
Japanmuseum SieboldHuis, Rapenburg 19, 2311 GE Leiden
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 10.00 - 17.00 uur
Entree: €8,50/ MK geldig / kinderen t/m 12 jaar gratis
Toegangskaarten via: www.sieboldhuis.org
www.sieboldhuis.org
info@sieboldhuis.org
| |
| - einde persbericht - | Noot voor
de redactie:
Voor meer informatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Marjolijn
Goos;
goos@sieboldhuis.org of 071-5125539 |
|
|