De Update
Collecties en musea is een tweemaandelijkse mailing. Hiermee attenderen we u op
ontwikkelingen rond roerend erfgoed waar de Rijksdienst voor het
Cultureel Erfgoed (RCE) bij betrokken is. Heeft u vragen of suggesties? Laat het ons weten. |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
M. van Eikema Hommes, Z. Benders en E. Domela Nieuwenhuis (allen RCE) bij een van de drie doeken van De Lairesse. Foto: B. Petraeus |
| | In de
collectie van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) is een driedelige
plafondschildering gevonden van Gerard de Lairesse (1640-1711), een van de
beroemdste Nederlandse schilders in de 17e eeuw. De doeken beslaan samen bijna 27 vierkante meter en vormen één kolossale trompe l’oeil van een klassiek steenreliëf met putti, bladeren en hemelgloben en in het
midden een opening waaronder de Faam vliegt. De vondst is extra bijzonder omdat deze doeken ooit deel uitmaakten van een veel groter kunstwerk: een ‘geschilderde kamer’ in een burgerwoning. En die 'kamer' is nog bijna compleet, want de doeken van de wanden en de plasterbetimmering bevinden zich respectievelijk bij het Rijksmuseum en het Amsterdam Museum. Dit biedt de unieke mogelijkheid het geheel te onderzoeken: de materiële aspecten, de iconografie
en hoe alle decoraties waren afgestemd op elkaar.
| |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
| | In
de blogreeks 'Hulp bij herkomst' bespreken we maandelijks een object uit de
Nederlands Kunstbezit (NK)-collectie waar herkomstonderzoek naar wordt gedaan.
Deze maand: een zeegezicht van Hans von Bartels. Aan het eind van de Tweede
Wereldoorlog dook de gouache op in het Central Collecting Point in München,
waar de Amerikaanse troepen cultuurgoederen verzamelden die door de Duitsers
waren weggevoerd. Vandaaruit gingen de schilderijen, tekeningen, meubels en
andere objecten terug naar de landen van herkomst, waaronder Nederland. Maar
hoe kwam het zeegezicht van Hans von Bartels in Duitsland terecht?
| |
|
|
---|
|
|
|
| | | | Audiocollectief
Horens maakt podcasts over de bijzondere kunst en objecten in de Rijkscollectie RCE. Voor aflevering 7, de eerste van seizoen 2, bezoekt Horens het Ateliergebouw in Amsterdam. In de hal, vol in het licht en net voor
het beveiligde gedeelte, hangt een wandkleed. Voor sommigen wordt onbekend werk
tentoongesteld, voor sommigen is het kleed een onderzoek, voor anderen een
enorm risico. En voor de maker zelf? Vanaf hoeveel kanten kun je een kunstwerk
bekijken? Hoeveel risico wil je lopen bij onderzoek en zeker ook: hoe komt het
kunstwerk ‘De vrijheid gaat in het rood gekleed’ van Greten Neter-Kähler daar?
| |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
|
|
| In
2009 werden de Nederlandse musea gevraagd de herkomstgeschiedenis van hun
collecties te onderzoeken. De Museumvereniging coördineerde het project, de
commissie ‘Museale Verwervingen vanaf 1933’ hield inhoudelijk toezicht en het
ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) bood financiële ondersteuning.
De bereidheid van musea om mee te doen was groot.
De RCE neemt nu de resultaten
over van de twee projecten van de Museumvereniging: Museale Verwervingen
1940-1948 en Museale Verwervingen vanaf 1933. Deze resultaten worden
toegevoegd aan het WO2-portal van collectienederland.nl, zodat objectinformatie
over cultuurgoederen uit de Tweede Wereldoorlog op één plek te vinden is. Dit
staat gepland voor 2023. Dat betekent dat de informatie dan niet meer te vinden
is op musealeverwervingen.nl.
| |
|
|
---|
|
|
|
| | | Het NICAS biedt een beurs om onderzoek te
(laten) doen op het snijvlak van kunstgeschiedenis, conservering en wetenschap; de Small Project Grants. Deze is
bedoeld voor Nederlandse erfgoedinstellingen en individuele onderzoekers die
meer willen weten over materialen, conserveringstechnieken en vervaardiging van
objecten. Wie wil sparren over onderzoeksvraag en
aanvraagmogelijkheden kan de online informatiebijeenkomst bijwonen op 20 juni van 15:00-16:00 uur.
Jaarlijks stelt het NICAS, een samenwerkingsverband van onder
andere Rijksmuseum, Universiteit van Amsterdam, Technische Universiteit Delft
en Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, tenminste €50.000 beschikbaar
voor de toekenning van meerdere beurzen.
| |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
|
|
| | De zijden jurk en andere vondsten uit het Palmhoutwrak zijn uniek. Uit materiaal-technisch onderzoek bleek dat je deze maritiem archeologische collectie alleen verantwoord aan publiek kunt laten zien in een
zuurstofvrije omgeving. Dus begon ongeveer 2 jaar geleden de zoektocht naar de
optimale vitrine. Het Rijkserfgoedlaboratorium van de RCE werkte hier aan mee. Het
bleek een lastig proces, maar het lukte uiteindelijk om een echt 100%
luchtdichte vitrine met daarin 0% zuurstof te maken voor museum Kaap Skil. Meyvaert werd
hiervoor uitgeroepen tot Innovator of the Year door de Museums + Heritage
Awards.
|
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
| Verzegel een museumcollectie
in een tijdscapsule, zodat een toekomstige generatie de kans krijgt deze op
waarde te schatten. Dat gebeurt nu met objecten uit Streekmuseum Jan Anderson
in Vlaardingen. Want wat heeft nu museale waarde? En over dertig jaar? Daarover
gaat het symposium 'Doornroosje: Ordelijk vergeten' op 9 juni in de Grote
Kerk in Vlaardingen. | |
|
|
---|
|
|
|
| | | Een
inspirerende dag voor erfgoedprofessionals om elkaar te ontmoeten en bij te
praten over actuele collectievraagstukken. Dit jaar rondom het thema Collecties
in beweging. Partners uit de museale- en erfgoedsector delen onderzoek,
bevindingen en gaan het gesprek aan. Over collecties die fysiek in beweging
zijn door overdrachten, teruggaves of bruiklenen én over veranderingen in het
denken over collecties waar deze bewegingen uit voortkomen. | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
|
|
| Weet u al dat u mee kunt doen met initiatieven die Faro verankeren in de
erfgoedzorg en in de musea? Faro maken we samen en in alle openheid. Daarom
kunnen ideeën en plannen voor initiatieven kenbaar gemaakt worden via dit digitale prikbord.
Start een gesprek met collega’s, zoek partners en deel uw suggesties of reageer
op projecten van anderen. Wilt u meer weten over deze nieuwe manier van
samenwerken of een initiatief publiceren? Stuur een mailtje naar faro@cultureelerfgoed.nl.
In de zomer
zal er een bijeenkomst gewijd worden aan dit Faro-prikbord voor deelnemers aan
het Netwerk Co-waarderen. Houd de Faro website in de gaten voor nadere gegevens. |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
|
---|
|
|
|
---|
|
|
|
---|
|
|
Zeven toekenningen in nieuwe ronde Museumbeurzen | NWO
De gehonoreerde onderzoeksprojecten zijn zeer divers van aard en komen van onderzoekers die werkzaam zijn in verschillende culturele instellingen in Nederland. De projecten verdelen de beschikbare middelen onderling, met een totale waarde van iets meer dan €430.000.
Grootschalig publieksonderzoek voor Europese musea
Op 1 juni 2023 start Sentomus, een onderzoek waarmee Europese musea hun publiek op een efficiënte manier kunnen bevragen. De verwachting is dat de gegevens van alle musea samen interessante en waardevolle inzichten zullen opleveren voor de museumsector. Musea kunnen zich registreren t/m 30 juni 2023. Het onafhankelijke onderzoek, gemaakt voor en met de museumsector en een consortium van 6 Europese universiteiten, loopt tot januari 2024.
|
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
|
|