Header corners
Like glyph Tweet glyph Forward glyph
Sieboldhuis PERSBERICHT
BINNENKORT: Tentoonstelling 'Japan op de gevoelige plaat. 19e-eeuwse foto's uit de Kurokawa Collectie' in Japanmuseum SieboldHuis
22 september 2023 - 3 maart
'Japan op de gevoelige plaat' biedt een unieke inkijk in het Japan van de late 19e eeuw. De collectie is nooit eerder getoond en behoort tot de belangrijkste en omvangrijkste privécollecties van Meiji-fotografie in de wereld. De 155 foto’s, afkomstig uit zowel Japanse als buitenlandse studio’s tonen een buitengewone kunstzinnigheid en zijn van belangrijke historische waarde.

De Kurokawa Collectie staat bekend om zijn volledigheid met werken van vrijwel elke fotostudio die actief was in Japan. De werken zijn in uitzonderlijk goede staat. Er is werk van fotografen zoals Felice Beato, Baron Raimund von Stillfried, Adolfo Farsari, Kusakabe Kimbei, Ueno Hikoma en Shimooka Renjō. Daarnaast worden er zesentwintig gerelateerde objecten getoond.

Souvenirs
De ontluikende foto-industrie, aan het begin van de Meiji-periode (1868-1912), vond een goede afzetmarkt in de toestroom van westerlingen naar Japan. Aanvankelijk werden de foto’s gemaakt als souvenir, maar al snel gingen ze fungeren als reisgids. Direct na aankomst in Japan bracht de toerist vaak als eerste een bezoek aan een fotostudio. Daar bestelde hij het fraai gemaakte fotoalbum dat hem zou helpen bij het bepalen van zijn reisschema. Het is opmerkelijk dat deze foto's ook steeds populairder werden onder een Japanse klantenkring. Ze concurreerden zelfs met de markt van de houtsneden. Dit kwam doordat deze foto's een verbazingwekkende virtuositeit onthulden, niet alleen qua compositie, maar ook door de techniek van het met de hand inkleuren. Dit laatste bracht de foto’s een nieuw niveau van levendigheid.

Foto’s
De originele foto's worden in albums bewaard, afgeschermd van het verwoestende effect van licht. Ze zijn zo kwetsbaar dat de originelen niet op een tentoonstelling kunnen worden getoond, zelfs niet bij weinig licht, omdat ze onvermijdelijk zouden vervagen en verslechteren. Het gebruik van facsimile's is de enige manier gebleken om toegang te krijgen tot deze wondere wereld van de vroege Japanse fotografie.
De foto’s van mooi aangeklede geisha’s, samoerai-krijgers, worstelaars en andere flamboyante figuren uit het dagelijks leven, prachtige tuinen, bruisende stadsgezichten en theatervoorstellingen geven een waarheidsgetrouw beeld van de Japanse samenleving in een tijd waarin Japan zich openstelde voor westerse ideeën. ‘Japan op de gevoelige plaat’ toont de bezoeker een unieke blik op een scharniermoment in de Japanse cultuurgeschiedenis en de geschiedenis van de fotografie.

De tentoonstelling heeft zijn primeur in Leiden. Daarna reist de tentoonstelling door naar Winterthur en Sao Paulo.

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door:
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leiden, Universiteit Leiden, Prins Bernhard Cultuurfonds, Ailion Foundation, Takeda Nederland B.V. en Leiden, Stad van Ontdekkingen

 
Catalogus en activiteiten
Bij deze tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus, geschreven door gastconservator Sebastian Dobson.

Een veelzijdig activiteitenprogramma biedt verdere verdieping in ‘Japan op de gevoelige plaat’. Voor kinderen is er een gratis speurtocht. Meer informatie over de tentoonstelling, activiteiten en toegangskaarten: www.sieboldhuis.org. 
 
Meisje met stamper en vijzel
Toegeschreven aan de Yamamoto studio, 1870s
13,6 x 9,2 / handgekleurde albuminedruk van glasplaatnegatief (fascimile)
 
Zicht op Nijūbashi, Tōkyō
Toegeschreven aan Kajima Seibei, c. 1895
Aantekening op het negatief ‘Imperial Palace Bridge Tokyo’.
26,7 x 20,6 / handgekleurde albuminedruk van glasplaatnegatief (fascimile)
 
Getatoeëerde bettō (stalknechten)
Baron Raimund von Stillfried, c.1871
24 x 19 / handgekleurde albuminedruk van glasplaatnegatief (fascimile)
 
Zicht op het Gouden Paviljoen (Kinkakuji), Kyōto
Kusakabe Kinbei, c.1890
Aantekening op het negatief ‘1337. Kinkakuji Garden Kioto’.
20,5 x 26 / handgekleurde albuminedruk van glasplaatnegatief (fascimile)
 
Rugzicht van twee geisha
Kajima Seibei, c.1895
Aantekening op het negatief ‘16’.
26,7 x 20,7 / handgekleurde albuminedruk van glasplaatnegatief (fascimile)
 
Vrouwen in jinrikisha
Onbekende fotograaf, c.1890
19,3 x 23,9 / handgekleurde albuminedruk van glasplaatnegatief (fascimile)
 
Over Japanmuseum SieboldHuis
Japanmuseum SieboldHuis biedt in een historisch Hollands huis aan het Rapenburg in Leiden het mooiste uit het oude Japan: prenten, lakwerk, keramiek, fossielen, herbaria, geprepareerde dieren, kleding, oude landkaarten en honderden andere schatten. Alle objecten zijn tussen 1823 en 1829 verzameld door de Beierse arts in Nederlandse dienst Philipp Franz von Siebold.

Bezoekersinformatie
Japanmuseum SieboldHuis, Rapenburg 19, 2311 GE Leiden
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 10.00 - 17.00 uur
Entree: € 10 / CJP/Student € 6 / Museumkaart gratis / Rembrandtkaart gratis / kinderen t/m 17 jaar gratis / Studenten Universiteit Leiden gratis
Toegangskaarten via: www.sieboldhuis.org
email: info@sieboldhuis.org
 
Noot voor de redactie
Voor meer informatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

Berdien de Wilde
Coördinator Communicatie en Educatie
dewilde@sieboldhuis.org
071-5125539

Footer corners

Verzorgd door MailingLijst