|
| | 
- De benoeming van de directeur is het resultaat van een open call.
- Gabi Ngcobo volgt Sofía Hernández Chong Cuy op, die sinds 2018 directeur is.
- De maximale zittingstermijn van een directeur bij dit instituut is tweemaal een periode van drie jaar.
De Raad van Toezicht van Kunstinstituut Melly in Rotterdam maakt bekend dat Gabi Ngcobo benoemd zal worden als de nieuwe directeur. De internationaal bekende curator Ngcobo zal in januari 2024 aan haar termijn beginnen. Zij is op dit moment gevestigd in Zuid-Afrika, waar zij Curatorial Director van het Javett Art Centre van de Universiteit van Pretoria (Javett-UP) is.
Gabi Ngcobo volgt Sofía Hernández Chong Cuy op, directeur sinds 2018. Hernández Chong Cuy zal aan het einde van 2023 haar functie neerleggen. De maximale aanstellingsduur van een directeur bij Kunstinstituut Melly is twee termijnen van drie jaar.
Annet Lekkerkerker, voorzitter van de Raad van Toezicht van Kunstinstituut Melly, licht toe: “We zijn ervan overtuigd dat Gabi Ngcobo’s ervaring en ideeën in de komende jaren niet alleen van groot belang zullen zijn voor ons instituut, maar ook voor het veld van de hedendaagse kunst in Nederland en het buitenland. We kijken uit naar haar komst en heten haar van harte welkom bij Melly.” Lekkerkerker is voorzitter van het College van Bestuur van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) en maakt sinds 2017 deel uit van de Raad van Toezicht van Kunstinstituut Melly.
“Ik ben verheugd en vereerd dat ik als directeur bij Kunstinstituut Melly zal aantreden,” zegt Ngcobo in een e-mail. Ze vervolgt: “Het is een instituut met een belangrijke geschiedenis; een instituut dat de kwesties van deze tijd is aangegaan. Ik kijk ernaar uit om samen met het team toe te werken naar de volgende stappen.”
De afgelopen jaren heeft Ngcobo een doorslaggevende rol gespeeld in het positioneren van Javett-UP als een levende academie. Sinds 2021 organiseerde ze diverse tentoonstellingen, en in het kader van opdrachten werkte ze samen met kunstenaars als onder anderen Oscar Murillo, Nolan Oswald Dennis en Luana Vitra. In 2018 was Ngcobo curator van de tiende Biënnale van Berlijn: We Don't Need Another Hero. In 2016 maakte zij deel uit van het team van curatoren tijdens de tweeëndertigste editie van de Biënnale van São Paulo: Incenteza Viva.
Ngcobo merkt op dat Melly in de loop der jaren de banden met de lokale gemeenschap heeft aangehaald door zich intensief te richten op samenwerkingsverbanden. "Ik ben vastberaden me ervoor in te zetten dat het instituut niet alleen mensvriendelijk en toekomstgericht blijft, maar ook rekenschap zal blijven geven.” Een korte biografie van Gabi Ngcobo is hieronder te vinden.
|
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | Onderdeel van Kunstinstituut Melly’s zoektocht naar een nieuwe directeur was een open call met een door de Raad van Toezicht opgesteld profiel voor de functie. Voorzitter van de sollicitatiecommissie was Yolande Zola Zoli van der Heide, Senior Curator bij het Van Abbemuseum, Eindhoven. Van der Heide maakt sinds bijna drie jaar deel uit van de Raad van Toezicht van Kunstinstituut Melly.
Het profiel van de nieuwe directeur en de open call werden opgesteld naar aanleiding van gesprekken tussen de Raad van Toezicht en meer dan dertig stakeholders, waaronder kunstenaars, curatoren, onderwijsdeskundigen en medestanders. Alle leden van de Raad van Toezicht en enkele personeelsleden namen deel aan één of meerdere onderdelen van het selectieproces, zoals het beoordelen van de sollicitaties en het voeren van gesprekken met de kandidaten. Maxine Kopsa, directeur van De Ateliers in Amsterdam, was tijdens de laatste ronde van de gesprekken en besprekingen aanwezig om advies te geven. De leden van de Raad van Toezicht van Kunstinstituut Melly zijn Fariba Derakhshani, Timme Geerlof, Stijn Huijts, Annet Lekkerkerker, Annuska Pronkhorst, Gabriel Lester, Yolande Zola Zoli van der Heide en Yin Yin Wong. Een korte biografie van ieder van hen is hier te vinden.
Van der Heide licht toe dat de sollicitatiecommissie onder de indruk was van de samenwerkingsgerichte leiderschapsstijl, managementervaring en curatoriale visie van Gabi Ngcobo. De voorzitter van de commissie vervolgt: “Naast de succesvolle wijze waarop ze leiding gaf aan een aantal vermeldenswaardige biënnales en kunstinstellingen, maakt Ngcobo's bewezen ervaring op het gebied van hedendaagse kunst, educatie, cureren en internationale samenwerkingsverbanden, haar uitermate geschikt om Melly verder te ontwikkelen en te leiden naar een spannende toekomst.""
De sollicitatiecommissie merkte op dat Gabi’s visionaire praktijk als curator—en ook als kunstenaar en onderwijsdeskundige—voortkomt uit geleefde ervaring. Ze onderzoekt het discours en de culturele ontwikkelingen op mondiaal niveau, en weet haar bevindingen op een tastbare manier in verband te brengen met haar directe omgeving. Van der Heide: “We zijn bezig met een gemeenschappelijke zoektocht naar manieren om instituten rechtvaardiger en vreugdevoller te maken. Ngcobo heeft een indrukwekkende staat van dienst als het gaat om het met zich meekrijgen van mensen en hen aanmoedigen om hun authentieke zelf te zijn. Ze is een open samenwerkingspartner. Ze begrijpt dat radicaliteit ergens in geworteld is, en dat houdt in dat er net zoveel naar de geschiedenis gekeken moet worden als naar de toekomst.”
|
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | Sofía Hernández Chong Cuy is sinds 2018 directeur van Kunstinstituut Melly. Haar ambtstermijn zal eindigen in december 2023. Zes jaar is de maximale aanstellingsduur voor een directeur aan dit instituut. "Deze reeds vanaf de oprichting bestaande toewijding om veranderingen in leiderschap door te voeren is voorbeeldstellend in het veld," zegt Hernández Chong Cuy, "Het houdt een steeds opnieuw hernieuwde artistieke visie in voor onze instelling, een uitbreiding van haar netwerken en het brengt nieuwe managementstijlen met zich mee die ons eraan herinneren om relevant voor en betrokken bij onze tijd en ons ecosysteem te zijn."
“We willen Sofía bedanken voor haar werk, haar energie, en haar belangrijke bijdrage aan Kunstinstituut Melly”, zegt Annet Lekkerkerker en licht toe: “Ze schreef opdrachten uit om nieuwe kunstwerken te maken en organiseerde tentoonstellingen met vele interessante kunstenaars, waaronder Melike Kara, Iris Kensmil, Teresa Margolles, Cecilia Vicuña en vele anderen. Daarnaast heeft ze ons instituut door de corona pandemie geloodst en gaf ze op voorbeeldige wijze leiding aan het initiatief tot naamsverandering.” Kunstinstituut Melly stond vroeger bekend onder de naam Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst. Meer informatie over dit proces is hier te vinden.
My Oma zal Hernández Chong Cuy’s laatste tentoonstelling bij Kunstinstituut Melly zijn, georganiseerd in samenwerking met curatoren Rosa de Graaf, Jessy Koeiman, Julija Mockutė en Vivian Ziherl. De opening van de tentoonstelling zal plaatsvinden tijdens het weekend van 8-10 december, en onderdeel zijn van een programma dat tevens een afscheidsevenement ter ere van de vertrekkende directeur zal omvatten.
Sinds de oprichting van Kunstinstituut Melly in 1990 hebben de aangestelde directeuren betekenisvolle tijd, middelen en ondersteuning gekregen om het instituut te leiden en te programmeren. Voorgaande directeuren waren: Chris Dercon, 1990-1995; Bartomeu Marí, 1996-2001; Catherine David, 2002-2004, Hans Maarten van den Brink, interim directeur tussen mei 2004 en april 2006; Nicolaus Schafhausen, 2006-2011; en Defne Ayas, 2012-2017.
|
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | Gabi Ngcobo was sinds 2021 Curatorial Director van het Javett Art Centre van de Universiteit van Pretoria (Javett-UP) in Zuid-Afrika. Daarnaast hield zij zich jarenlang bezig met het ontwikkelen van onafhankelijke curatoriale projecten waarvoor zij samenwerkte met een scala aan instituten in verschillende delen van de wereld. Voorbeelden hiervan zijn The Show is Over (2022) bij de South London Gallery in het Verenigd Koninkrijk, dat ze organiseerde in samenwerking met de kunstenaar Oscar Murillo, en The ‘t’ is Silent (2021) bij het Museum Dhondt-Dhaenes in Deurle, België. In 2018 was ze curator van de tiende editie van de Biënnale van Berlijn in Duitsland: We Don't Need Another Hero. In 2016 was ze co-curator van de 32e São Paulo Biennial in Brazilië: Incenteza Viva.
Ngcobo was ook docent aan de Wits School of Arts in Johannesburg. Daarnaast was ze in 2016 oprichtend lid van de in Johannesburg gevestigde samenwerkingsplatforms NGO - Nothing Gets Organised en was ze tussen 2010 en 2014 mede-oprichter van het Center for Historical Reenactments. Haar geschreven werk is op grote schaal gepubliceerd. Recente essays werden opgenomen in de tentoonstellingscatalogi Shooting Down Babylon: The Tracey Rose Retrospective (2022) bij Zeitz MOCAA, Kaapstad, Zuid-Afrika; Uneven Bodies (2021) bij Govett-Brewster Art Gallery, Aotearoa Nieuw Zeeland; en The Stronger We Become (2019) in het Zuid-Afrikaanse paviljoen, Biënnale van Venetië, Italië.
|
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | |
---|
| | De missie van Kunstinstituut Melly is het presenteren van tentoonstellingen en het organiseren van activiteiten die als doel hebben het publiek te betrekken bij het ervaren van, en leren over de laatste ontwikkelingen op het gebied van hedendaagse kunst en kunsttheorie. We maken tentoonstellingen, publicaties en educatieve programma’s op hoog artistiek niveau en van groot cultureel belang. We schrijven kunstopdrachten uit, ondersteunen innovatieve onderzoeksprojecten en bevorderen culturele samenwerkingsverbanden. Kunstinstituut Melly houdt zich bezig met het organiseren van oorspronkelijke curatoriale projecten, het cultiveren van een publieke dialoog en het verwelkomen van bezoekers in het ruim 3500 m2 grote, negentiende-eeuwse gebouw aan de Witte de Withstraat 50 in de wijk Cool in Rotterdam.
Kunstinstituut Melly wordt ondersteund door de Gemeente Rotterdam en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In 2023 ontvangt het instituut daarnaast bijdragen van onder meer AMMODO, de Hartwig Foundation en Droom en Daad. Projectondersteuning wordt gerealiseerd door middel van fondsenwervingsactiviteiten, individuele giften en subsidies van fondsen en stichtingen. |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| |
|
---|
|
|
|
|