|
|
|
---|
|
|
Beste Adèle,
Kijk eens wat de herfstwind meebrengt. Een nieuwe PractoratenPost met daarin een whitepaper die tips geeft hoe je de verbinding met het werkveld kunt versterken en zo een waardevolle bijdrage levert aan de innovatie van het onderwijs.
Verder kun je je kennis verdiepen met PodiumPractoraten. Meld je aan voor de aankomende webinar (Professionalisering van jouw docententeam) of kijk de afgelopen editie terug (Vehikel voor onderwijsontwikkeling). Ook vers van de pers, een podcast met practoren Ellen van Eden en Marco Mazereeuw over de rol die het middelbaar beroepsonderwijs kan spelen bij een leven lang ontwikkelen. En mocht je je nog niet hebben aangemeld voor de Landelijke Practoratendag op 4 december? Wacht dan niet te lang, want we zitten bijna vol.
Hartelijke groet,
team Stichting Practoraten.nl
P.S. Deze update Doorsturen naar collega's juichen wij van harte toe.
|
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
| Een waardevolle bijdrage leveren aan de innovatie van het onderwijs & de verbinding met het werkveld versterken. Hoe doe je dat?
Publiek-private
samenwerkingen (PPS’en) en practoraten spelen een cruciale rol in de verbinding
tussen onderwijs, onderzoek en het bedrijfsleven. Deze samenwerkingen
bevorderen innovatie en dragen bij aan het verhogen van de kwaliteit van het
beroepsonderwijs. Succesvolle implementatie en continuïteit van dergelijke
initiatieven vragen echter om een doordachte aanpak. Hoe je dat doet, lees je in dit whitepaper!
| |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
|
|
|
---|
|
|
| | Webinar 18 okt jl. terugkijken
Benieuwd hoe je als practoraat een bijdrage kunt leveren om teams meer eigenaarschap te geven in de dingen die zij doen? Bekijk dan de webinar van 18 oktober jl. terug met Frank van den Ende, oud practor Activerende Didactiek.
| |
|
|
---|
|
|
|
| | | | Aanmelden webinar 20 nov a.s.
Wil je ontdekken hoe mbo-docenten het beste leren en welke rol het practoraat hierin kan spelen? Meld je dan aan voor de aankomende editie op woensdag 20 november a.s. Dan is Marjanne Hagedoorn te gast, practor Docentprofessionalisering.
| |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
|
|
|
|
|
---|
|
|
| Tjip de Jong in gesprek met practoren Ellen van Eden en Marco Mazereeuw over de rol die het middelbaar beroepsonderwijs kan spelen in het aanjagen en faciliteren van een leven lang ontwikkelen. We verkennen welke stappen het beroepsonderwijs kan spelen om een aantrekkelijke ‘bruggenbouwer’ te zijn in faciliteren van leren en werken. | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
|
|
|
---|
|
|
| | Wouter van der Horst, practor Mediawijsheid, verkent in zijn boek ‘AI in het onderwijs’ de invloed van historische technologische ontwikkelingen op ons moderne begrip van generatieve AI. Hij laat zien dat ons huidige beeld vaak wordt beperkt door het ‘Horseless Carriage Syndrome’, een fenomeen waarbij we de mogelijkheden van nieuwe technologieën proberen te duiden vanuit hedendaagse perspectieven. | |
|
|
---|
|
|
|
| | | | Silvia Brouwer, practor Vitaliteit: ‘Bijna drie jaar geleden zijn we vanuit De Vitaliteitscampus bij het Alfa-college gestart met Positieve Gezondheid in het mbo op initiatief van ROC Midden Nederland en in samenwerking met Institute for Positive Health. Inmiddels zijn veel collega’s geschoold in het gedachtengoed en krijgen studenten onderwijs op het gebied van Positieve Gezond.’ De Vitaliteitscampus is in beweging. Benieuwd hoe ze dat doen en met wie? | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
|
|
| | De kern van ‘Maken als didactisch principe’ is lastig te vatten. Dat constateert ook Catelijne van Middelkoop, practor Betekenisvolle Creativiteit bij SintLucas Expertisecentrum. De werkwijze en meerwaarde ervan moet je vooral zelf ervaren, vindt ze. Dat kan tijdens een verdiepingssessie die eind november plaatsvindt. Ze legt uit wat het principe inhoudt en wat docenten en studenten in het mbo eraan hebben. | |
|
|
---|
|
|
|
| | | | Tijdens deze interactieve workshop verken je de cruciale rol van toegepaste creativiteit en het belang van vormgeving. Drie experts - Catelijne van Middelkoop (practor Betekenisvolle Creativiteit), Remke Klapwijk en Monique Pijls (practor Gecijferdheid) - laten met praktische voorbeelden en hands-on opdrachten zien hoe je ‘maken’ kunt inzetten om jouw lessen betekenisvoller en aantrekkelijker te maken. | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
|
|
| | Lenno Munnikes, practor Innovaties in de duurzame voedselketen bij Vonk, is historicus en antropoloog. Hij is gespecialiseerd in voedselgeschiedenis en verbonden aan het CAG van KU Leuven. | | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
| | Technologie moet zorgmedewerkers helpen en het werk leuker maken. Daar gaat Rudie van den Heuvel, de nieuwe practor Tech@doptie, aan werken samen met studenten en docenten van de ROC’s Nijmegen en Rijn IJssel, en de HAN. Zorg- en welzijnsmedewerkers moeten aan de basis staan van nieuwe technologieën en apparaten die hun werk verlichten. | | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
| | Hoe regisseer je een complex transitievraagstuk naar impactvolle resultaten? Hoe zet je praktijk(-gericht) onderzoek optimaal in als instrument voor jouw vraagstuk? Ervaren practoren leren dit en meer in deze leergang | | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
|
|
- Practor Energietransitie & Ciruclariteit – Graafschap College|ROC van Twente
Locatie: Gelderland | 0,5 tot 0,6 fte | max € 7.231 | Reageer vóór 15 november 2024
- Practor Immersive Experiences – Grafisch Lyceum Rotterdam
Locatie: Rotterdam | 0,4 - 0,5 fte | max. € 6.680 | Reageer vóór 11 november 2024
- Practor Zorg & Welzijn – Yonder
Locatie: Tilburg | 0,2 fte | Reageer vóór 31 oktober 2024
- Practor Energie in de Delta – Scalda
Locatie: Zeeland | 0,4 fte, max. € 7.231 | vacature staat nog open
| |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
|
|
|
Afsluiting & doorstart | 14 november 2024 | Boerderij De Klenckhoeve, Oosterhesselen | 16 - 19 uur | | Een feestelijke afsluiting van het practoraat Natuurinclusieve Landbouw en Ondernemend Leren van Terra. Daarbij wordt de doorstart naar het Practoraat Regeneratief (rent)meesterschap gevierd. Lees meer & aanmelden |
|
|
---|
|
|
|
|
|
|
| | Tot november 2026 krijgen onderwijsprofessionals die o.a. werkzaam zijn op een mbo school in Nederland toegang tot EBSCO Education Source: een database met wetenschappelijke artikelen over onderwijsonderzoek. Naar de database → |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
|
|
|
|