De Maker achter de Maker Award eert makers die met hun onberispelijke vakmanschap en ondersteunende medewerking een voor een kunstenaar essentiële bijdrage hebben geleverd aan het verwezenlijken van zijn of haar werk, tot genoegen van het publiek. De prijs is in het leven geroepen door Kunstinstituut Melly in samenwerking met het Mondriaan Fonds, het publieke fonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed in Nederland. De winnaar ontvangt een geldprijs van €5.000.
Naar aanleiding van een open call die gelanceerd werd in september 2020, kregen beeldend kunstenaars de kans om kandidaten voor de prijs te nomineren. In de open call werd ‘vakkundigheid’ omschreven als een gespecialiseerde techniek die kan variëren van handwerk tot kennisproductie. Meer dan honderd nominaties werden beoordeeld en besproken door een jury die bijeengeroepen en voorgezeten werd door de directeur van Kunstinstituut Melly, Sofia Hernández Chong Cuy.
De jury bestond uit Anne Wenzel, beeldend kunstenaar te Rotterdam, Binna Choi, directeur van Casco Art Institute: Working for the Commons in Utrecht en Rieke Vos, curator bij Het Hem in Zaandam. Tijdens de discussies concentreerde de jury zich op de vraag of en hoe de voordrager (een kunstenaar, maker) in staat was geweest om de eigen ideeën te verwezenlijken tot een kunstwerk júist vanwege de kwaliteit van de vakkundigheid van de genomineerde (de andere maker, kunstenaar of anderszins) én de kwaliteit van de samenwerking met deze persoon.
De jury selecteerde Charly van Rest als de winnaar van de Maker achter de Maker Award vanwege zijn vakkundigheid in het creëren, opnemen en monteren van geluid voor kunstenaarsprojecten. Met de traditionele en inventieve manieren waarop Van Rest geluiden creëert – in zijn geluidseffectenstudio, met zijn handen, rekwisieten, instrumenten of hardware – heeft hij beeldend kunstenaars geholpen met het uitbreiden van de zintuigelijke, narratieve en visuele ervaring van hun kunstwerken. Volgens de jury komt zijn vakkundigheid op het gebied van het creëren van geluid niet alleen voort uit technische expertise, maar ook uit het feit dat hij “in staat is om goed te luisteren naar kunstenaars die zich uitdrukken in uiteenlopende artistieke talen.”
Aldus de jury: “We hebben ervoor gekozen de prijs toe te kennen aan iemand wiens vakmanschap op het gebied van het creëren van soundscapes voor kunstwerken van evenveel belang is als zijn oprechte respect voor de ideeën van kunstenaars, en zijn vermogen om hier met veel aandacht naar te luisteren. De verklaringen van de voordragende kunstenaars, in combinatie met de kunstwerken die ze in hadden gediend als begeleidend materiaal, bekrachtigen de kwaliteit van Van Rests vakkundigheid. Ook werd hiermee aangetoond dat ‘deze maker’ noch bemiddelaar noch assistent is. Hij is zelf ook een zorgzame maker, iemand die graag samenwerkt, toegewijd en ondersteunend is; iemand die zijn ervaring en sinds lang beoefende vaardigheden, alsmede zijn kennis en waardes, ruimhartig deelt.”
Van Rest werd door verschillende kunstenaars genomineerd voor de Maker achter de Maker Award: Jan Adriaans, Priscila Fernandes, Mirjam Somers, en Mels van Zutphen. Ze schreven over hun ervaringen met het werken met Van Rest, over zijn expertise en over het gezamenlijke proces van de totstandkoming van het originele geluid voor videowerken en installaties, waarmee ze hun ideeën verder hadden kunnen verwezenlijken en naar een hoger plan hadden getild.
De open call voor de tweede editie van de Maker achter de Maker Award zal in september 2021 worden gelanceerd.
Voor persaanvragen en meer informatie kunt u contact opnemen met Jeroen Lavèn via press [at] kunstinstituutmelly.nl.
Over Charly van Rest
Charly van Rest (1949) werd oorspronkelijk opgeleid als beeldend kunstenaar in Rotterdam en heeft zich in zijn kunst vooral beziggehouden met performances, installaties, beeldhouwen en fotografie. In de vroege jaren 1970 ontwikkelde hij zijn eigen fototechnieken, zoals de ‘ionfot’ waarbij de elektrische lading van roet en stofdeeltjes werd geneutraliseerd om een beeld te maken. Ook begon hij met het schrijven van zijn eigen muziek, en het maken van geluidsbanden voor zijn eigen performances, maar ook voor die van collega-kunstenaars. Sinds 2000 houdt Van Rest zich voornamelijk bezig met het creëren van muziek en geluid. Hij was verantwoordelijk voor het aanleveren of creëren van geluid en muziek voor films en tentoonstellingen van een grote verscheidenheid aan kunstenaars en instituten. Op deze website staat een curriculum vitae van Charly van Rest, opgesteld door Frits Gierstberg, en op deze website is informatie te vinden over audio/muziek die hij maakte voor en samen met kunstenaars.
Over Kunstinstituut Melly
Kunstinstituut Melly werd opgericht als kunsthuis in Rotterdam en heeft als missie het presenteren en bespreken van hedendaagse kunst en kunsttheorie. Het instituut schrijft kunstopdrachten uit, organiseert tentoonstellingen, verzorgt publicaties en ontwikkelt educatieve initiatieven en samenwerkingsprojecten. Het instituut werd opgericht in 1990 en stond voorheen bekend als Witte de With Center for Contemporary Art. De nieuwe naam van het instituut werd geëffectueerd op 27 januari 2021. Kunstinstituut Melly wordt ondersteund door de Gemeente Rotterdam en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. De activiteiten van het instituut worden daarnaast bekostigd uit subsidies van stichtingen, projectsponsoring, individuele giften en eigen inkomsten uit entreekaartjes, verkoop en evenementen.
Over de Maker achter de Maker Award
De Maker achter de Maker Award werd ontwikkeld in 2020 en heeft een unieke focus. Het is een van de drie prijzen die in eerste instantie als doel hadden om niet alleen de dertigste verjaardag van ons instituut te vieren, maar ook de bijdragen van mensen die ons culturele ecosysteem zo levendig maken. De winnaar van de Maker achter de Maker Award, Charly van Rest, zal samen met de winnaars van de twee andere prijzen gehuldigd worden tijdens een benefietdiner in ons instituut (datum volgt, afhankelijk van de ontwikkelingen rond de pandemie en lockdowns). De prijs werd in het leven geroepen door Kunstinstituut Melly in samenwerking met het Mondriaan Fonds.
Voor de eerste editie van de Maker achter de Maker Award, had de jury aandacht voor nieuwe of innovatieve toepassingen van traditionele ambachten. Ook hadden ze aandacht voor de manier waarop de kennis en expertise van de genomineerde in het desbetreffende ambacht het werk van de hedendaagse kunstenaar had verrijkt. Omdat zoveel van de nominaties zeer de moeite waard waren, heeft de jury ervoor gekozen om bij de beoordeling rekening te houden met hoe de samenwerking ervoor had gezorgd dat zowel de kunstenaar als de ambachtspersoon buiten hun eigen comfortzone waren getreden. Ook werd gekeken naar hoe dit had geresulteerd in een nieuwe werk- en denkwijze voor beide makers, waarbij de grenzen van het vakgebied van ieder van hen waren verlegd en ze allebei een stap verder waren gekomen in hun eigen experimentele praktijk en creatieve ontwikkeling.
Kandidaten voor de award werden genomineerd door beeldende kunstenaars via een open oproep die in september 2020 werd gelanceerd. Tot december 2020 werden meer dan honderd nominaties ingediend. De kunstenaars hadden boekbinders, glasblazers, textielexperts, keramisten, uitvinders, technici en ontwerpers genomineerd, maar ook collega-kunstenaars met wie ze hadden samengewerkt; er werden zelfs projectmanagers voorgedragen wier administratieve ondersteuning en liefdewerk werden omschreven als vaardigheden die essentieel waren geweest voor de ontwikkeling van het artistieke traject van de kunstenaar. Hieruit bleek dat de kunstenaars vakkundigheid op zeer verschillende manieren hadden benaderd, waarmee uitdrukking werd gegeven aan de grote reikwijdte van de hedendaagse kunst en de experimentele, op samenwerking gestoelde en multidisciplinaire aard van het vakgebied.
|