Nieuwsflits Lectoraat Kunsteducatie | In deze nieuwsflits brengen wij je graag op de hoogte van de recente activiteiten van het lectoraat Kunsteducatie. Lees meer over events en recent verschenen onderzoekspublicaties. |
|
|
|
|
|
EVENTS | Symposium Kunst- en Cultuuronderwijs als Burgerschapsonderwijs
Op donderdag 27 mei organiseren het lectoraat Kunsteducatie AHK, LKCA, Radboud Universiteit en de Nederlandse UNESCO Commissie een online symposium over de relatie tussen kunst- en cultuuronderwijs en kritisch burgerschap. Burgerschapsonderwijs staat hoog op de agenda. Kunst- en erfgoededucatie kan bijdragen aan kritisch burgerschap. In dit symposium deelt lector Hessel Nieuwelink zijn visie hierop en kun je kiezen uit interactieve lezingen met handvatten voor de verbinding van cultuur met burgerschap.
Meld je hier aan
|
|
|
|
|
| Performance Drop the Shell door Fossil Free Culture – Foto Laura Ponchel | Eerste bijeenkomst Centre of Expertise Kunsteducatie
In januari vond de eerste online bijeenkomst van het AHK CoE Kunsteducatie plaats. Na een update van de ontwikkeling van het CoE en een inspirerende Art-Science-Technologie lezing door Anouk Wipprecht werd er door zo'n 50 deelnemers gebrainstormd rondom drie thema’s: Kunsteducatie in real-life communities, Vak- of disciplineoverstijgend onderwijsontwerpen en Versterking kunsteducatie in de culturele en creatieve industrie.
Lees hier de opbrengsten van dit event. |
|
|
|
|
| PODCAST ‘KUNSTEDUCATIE DOORGELICHT’ | De podcast Kunsteducatie Doorgelicht staat
nu online! Gespreksleider Aminata Cairo interviewt onderzoekers over hun
ervaringen met het doen van kunsteducatief onderzoek en de bevindingen die ze
deden. De podcasts geven de luisteraar op toegankelijke wijze een kijkje in de
keuken van actueel onderzoek in kunst en educatie. De afleveringen zijn hier te
beluisteren en tevens beschikbaar via podcast kanalen zoals Spotify en Apple podcast. |
|
|
|
|
| WICKED ARTS ASSIGNMENTS | Website gelanceerd
De nieuwe website www.wickedartsassignments.com is dé bron voor alles wat met WickedArts Assignments te maken heeft. Op de website kan iedereen zijn eigen resultaten van een voltooide opdracht uit het boek
indienen en kan je resultaten van andere opdrachten bekijken. Ook wordt er een
oproep gedaan voor nieuwe Wicked Arts Assignments, waardoor het mogelijk
is om in een komende publicatie te verschijnen. Ga nu naar de website en kijk, upload en deel!
Samenwerking Mister
Motley
Kunstmagazine Mister Motley besteedt de komende weken
aandacht aan het boek WickedArts Assignments in de vorm van essays, opdrachten en interviews met
docenten/kunstenaars uit het boek. Lees hier het artikel dat Lieneke Hulshof, (hoofdredacteur
Mister Motley) schreef over deze samenwerking. De eerste opdracht uit het boek en een interview van Sanne Kersten met
kunstenaardocent Andrea Palašti zijn inmiddels gepubliceerd. Emiel Heijnen,
Melissa Bremmer en Lieneke Hulshof waren ook te gast in de podcast Kunsteducatie Doorgelicht om te praten over het boek en deze
bijzondere samenwerking. |
|
|
|
|
| SUBSIDIE | Kiem-subsidie
Regieorgaan SIA heeft een KIEM-subsidie toegewezen aan het lectoraat. In ArtsSciences
Unlocked wordt onderzocht hoe een combinatie van arts en sciences het
kunstonderwijs beter aan kan laten sluiten bij de mogelijkheden en wensen van
jongeren met Autisme Spectrum Stoornis (ASS). In samenwerking met partners ArtechLAB, StichtingBrilliant Future Kids en Mediamatic wordt een lesontwerp ontwikkeld en
getest voor en met jongeren met ASS.
Lees meer |
|
|
|
|
| PUBLICATIES |
- Bremmer, M. (2020). Where’s the body? Reconsidering the concept of pedagogical content knowledge through research in music education with Dutch specialist preschool music teachers. British Journal of Music Education, 1-12 (first view).
- Bremmer, M., Heijnen, E., & Kersten, S. (2021). Teacher as conceptual artist. International Journal of Art & Design Education, 40(1), 82-98.
- Bremmer, M., Hermans, C., & Lamers, V. (2021). The charmed dyad: Multimodal music lessons for pupils with severe or multiple disabilities. Research Studies in Music Education (first view).
- Crone, M. (2021). Transformatief beeldend kunstonderwijs. Amsterdam, NL: Lectoraat Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
- Graumans-Tigchelaar, N. (2021). Er liepen mieren in mijn buik. Kunstzone, 20(2), 55-57.
- Heijnen, E. (2021). Kunstonderwijs dat leidt tot toetsbare resultaten… een angstaanjagend vergezicht? Cultureel Kapitaal,
- Hoekstra, M. (2020). MoccaTAC: Leergemeenschap Cultuur & Kansengelijkheid. Amsterdam, NL: Lectoraat Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
- Hogenes, M., Diepenbroek, A., Bremmer, M., & Hogerheide, M. (2021). Designing new, technology based musical instruments in primary education. Journal of the European Teacher Education Network, 1-18.
- Hogenes, M., Diepenbroek, A., Bremmer, M., & Hogerheide, M. (2021). Ontwerpend leren in muziekonderwijs. Kunstzone, 20(1), 8-11.
- Kersten, S, Wirtz, P. en Nigten, A., (2021) 10 jaar Digital Art Lab, Zoetermeer: Digital Arty Lab.
- Smedema, M. (2021). Muziek is meer. Kunstzone, 20(2), 16-18.
Bekijk het overzicht van alle publicaties.
|
|
|
|
|