AHK logo RGB JPEG
Nieuwsflits Lectoraat Kunsteducatie
In deze nieuwsflits brengen wij je graag op de hoogte van de recente activiteiten van het lectoraat Kunsteducatie. Lees meer over events en recent verschenen onderzoekspublicaties.
Nieuw lid Raad van Advies
In mei heeft het lectoraat Kunsteducatie afscheid genomen van Diederik Schönau als lid van de Raad van Advies. Het lectoraat dankt hem hartelijk voor zijn inzet en bijdrage aan de kwaliteit van het onderzoek. Het nieuwe lid van de Raad van Advies wordt Zeynep Gündüz. Gündüz (1978) is onderzoeker en docent binnen het domein dans. Ze is in 2012 aan de Universiteit van Amsterdam gepromoveerd op het onderzoek naar dans, gecreëerd met interactieve technologieën (motion-tracking). Tegenwoordig doet ze praktijkgericht onderzoek naar hoe een online dansles het beste ervaren kan worden door de student. Gündüz is verbonden als docent dans en performance theorie aan de AHK en Fontys Hogeschool. Het lectoraat ziet uit naar de samenwerking met haar en verwelkomt haar hartelijk.
Credits: The Treasureroom
NASCHOLINGEN EN CONFERENTIES
Nascholing: Theater nabespreken
Hoe laat je kinderen een open, inhoudelijk gesprek voeren naar aanleiding van de theatervoorstelling die ze net gezien hebben? Leerkrachten vinden het vaak een grote uitdaging om esthetische ervaringen in de klas te bespreken. In deze nascholing oefen je met het voeren van een open gesprek over theater. Dit gebeurt aan de hand van de gesprekstool die is ontwikkeld in het ontwerponderzoek ‘Er liepen mieren in mijn buik van Nadieh Graumans-Tigchelaar - tevens de cursusleider’ Uitgangspunt van de tool is de esthetische ervaring die bestaat uit de elementen emotie, verbeelding, verbinding en wereldbeeld. De nascholing is bedoeld voor leerkrachten, intern cultuurcoördinatoren, kunstdocenten, educatief medewerkers, cultuurcoaches, theaterstudenten en docentopleiders en staat gepland op zaterdag 25 september 2021.
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden
Nascholing: Extended Reality (XR) voor mbo en hbo docenten
XR wordt steeds vaker gebruikt als verzamelnaam voor projecten in Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR). ArtechLAB, de VR Academie en het Centre of Expertise Kunst & Educatie i.o van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) is een nascholingstraject aan het ontwikkelen voor hbo en mbo docenten van technische/creatieve/ ontwerpopleidingen. Het idee is dat er samengewerkt wordt met docenten van verschillende vakgebieden en opleidingsniveaus. De nascholing staat gepland voor 12 en 13 november 2021.
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden
Nascholing: Dealing with the real stuff
Kan activistische kunst een rol spelen in de ontwikkeling van kritisch denken? En kan het leerlingen inspireren tot het bieden van weerstand tegen maatschappelijke ontwikkelingen? Deze vragen zijn, gezien de toenemende polarisatie, discriminatie, invloed van complottheorieën en fake news, heel actueel. In deze nascholing verdiep je je in burgerschapsonderwijs, activistische strategieën om maatschappelijke problemen aan te kaarten en leer je lessen ontwikkelen geïnspireerd op maatschappelijke, artistieke en activistische bronnen. Dit doe je aan de hand van het didactisch model ‘Dealing with the real stuff’, ontworpen door Nathalie Roos en gebaseerd op de theorie van authentieke kunsteducatie (Heijnen, 2015). De nascholing is bedoeld voor docenten kunst, maatschappijleer en burgerschap en kunstenaars die werkzaam zijn in het educatieve veld en staat gepland voor vrijdag 1 en zaterdag 2 oktober 2021.
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden
Foto: Drake Music
Conferentie: My Music Ability 2
Hoe maak je muziek met je ogen? Kun je fluitspelen zonder handen? En heb jij al muziek fysiek gevoeld? Op zaterdag 13 november 2021 is de tweede editie van My Music Ability, de conferentie waarbij (inter)nationale groepen laten zien hoe zij op een vernieuwende manier muziek maken met mensen met een beperking. De conferentie zoomt in op aangepaste muziekinstrumenten, vernieuwende muziekdidactieken en multimodale muziekbeleving. Deze conferentie is een co-productie van Conservatorium van Amsterdam, Fonds voor Cultuurparticipatie, LKCA en het Lectoraat Kunsteducatie AHK.
Klik hier voor meer informatie
AFGERONDE EVENTS
BioArts & Education
In april vond online het BioArts & Education symposium plaats met lezingen van Gavin en Alice Munro (Full Grown), Henrik-Jan Grievink (Next Nature Network), Michiel Koelink (ArtechLAB) en Melissa Bremmer en Emiel Heijnen (Lectoraat Kunsteducatie AHK). In vier activerende workshops werden Wicked BioArts Assignments ontwikkeld voor het HBO, (V)MBO, VO en PO. De organisatie van het symposium was in handen van ArtechLAB, Studio 21CS, Lectorenplatform OKWT en AHK Centre of Expertise Kunst & Educatie.
Bekijk hier het beeldverslag van het symposium
Performance Drop the Shell by Fossil Free Culture – Foto Laura Ponchel
Symposium kunst- en cultuuronderwijs als burgerschapsonderwijs
Burgerschapsonderwijs staat hoog op de agenda. Kunst- en erfgoededucatie kunnen bijdragen aan kritisch burgerschap. In dit symposium deelde lector Hessel Nieuwelink zijn visie hierop en konden deelnemers interactieve lezingen volgen die handvatten boden voor de verbinding van kunst/cultuur met burgerschap. Het symposium ‘Kunst- en Cultuuronderwijs als Burgerschapsonderwijs’ werd in mei georganiseerd door Lectoraat kunsteducatie AHK, Radboud Universiteit en LKCA in het kader van de UNESCO Week van de Kunsteducatie.
Lees hier het verslag van het symposium
Credits: Mikel Tellería: “Art, Art Market, Consumer Society?”. Six supermarket trolleys (1€ each). Werk naar aanleiding van de opdracht: Make an artwork whose production budget is exactly €6,- van Cab
WICKED ARTS ASSIGNMENTS
Mister Motley
Het Lectoraat Kunsteducatie publiceerde in samenwerking met online magazine Mister Motley een serie artikelen, opdrachten en interviews rondom het thema Wicked Arts Assignment van het gelijknamige boek.
Klik hier om de samenwerking te bekijken
Wicked Film Assignments
Het Lectoraat Kunsteducatie organiseerde in april in samenwerking met het Netwerk Filmeducatie en de BreitnerAcademie het webinar Wicked Film Assignments- Filmeducatie als artistiekepraktijk, over hoe je zelf maximaal uitdagende filmopdrachten kan maken. Bekijk hier het webinar terug.
Lees hier het verslag
Plezier en verwarring
Maite Roest besprak voor het muziekvakblad Pyramide het boek Wicked Arts Assignments. Roest schreef onder andere: ““...kunsteducatie heeft baat bij verwarrende, complexe en uitdagende opdrachten. Daarmee verbreed je de horizon van je studenten en geef je binnen een structuur ruimte aan experiment en de eigen identiteit en voorkeuren van de studenten..”
Klik hier voor de volledige recensie.

Daag uit met dwarse opdrachten, LKCAtelier Wicked Arts Assignments
Een atelier vol tips en met lezingen van Emiel Heijnen en Melissa Bremmer. Ook werden de deelnemers zelf aan het werk werden gezet door Oskar Maarleveld (kunstdocent Montessori Lyceum Amsterdam en Breitner Academie).
Lees hier het verslag Bea Ros terug
PUBLICATIES
Facebook  Twitter  Instagram  Linkedin

Deze nieuwsbrief is verstuurd naar melissa.bremmer@ahk.nl.
Ik wil geen informatie meer van de AHK ontvangen

© 2018 AHK - www.ahk.nl
Verzorgd door MailingLijst